התקשרו עכשיו

יום סיירות הדרך ליחידות הלוחמה המובחרות של צה"ל

יום הסיירות הוא יום המיונים המשמעותי ביותר בדרך להיותך לוחם באחת מהסיירות הקרביות המובחרות של צה"ל. לא מעט סיפורים מסתובבים על היום הזה, על האתגרים שהוא טומן בחובו ועל המתרחש במהלכו. מאמר זה נכתב על מנת שתוכלו להתכונן ליום הזה בצורה מיטבית.

נתחיל מהתחלה:

כל מי שזכאי על פי נתוני הצו הראשון שלו, לגשת ליום סיירות, יראה זאת בקיוסק המידע האישי שלו באתר האישי של מתגייסים, כמו כן במידה ואתה אינך זכאי ליום סיירות אתה יכול לפנות למיטב על מנת לקבל בקשת חריג היות וכל בקשה נבחנת ונבדקת.

מתי מתקיים יום סיירות?

ליום הסיירות יש שני מועדים בשנה – ינואר ואוקטובר. מועד ינואר מיועד לאלה המתגייסים יחסית מוקדם והוא נמשך יום אחד בלבד, ואילו מועד אוקטובר, שהוא גם קטן יותר, מיועד לאלה המתגייסים מאוחר יחסית, למשל בגיוס מרץ, והוא נמשך כמעט יומיים עם לילה אחד בשק שינה.

בניגוד לעבר, יום הסיירות לא נערך במכון וינגייט, אלא בסיס ליד ראשון לציון (חולות פלמחים והסביבה).

התייצבות ליום סיירות:

בימי הסיירות שמתקיימים בחודש ינואר, צריך להתייצב בשעת בקר מוקדמת (שבע או שמונה) בתחנת הרכבת משה דיין בראשון לציון ומשם יש הסעות לתחילת היום.

חשוב מאוד: אל תאחרו היות ומי שמאחר לא יורשה להיכנס ליום הסיירות!

במידה ויש לכם קרובי משפחה במרכז או בסביבות לראשון לציון, מומלץ מאוד לישון אצלם ערב קודם זה יקל עליכם מאד את ההתניידות, יאפשר לכם להגיע אפילו קצת לפני הזמן ויסייע לכם עם ההתנהלות ביום הסיירות עצמו.

אחד השינויים החשובים ביותר שערך צה"ל במיונים, הוא שליחת הזימונים ליום הסיירות חודשיים מראש ולא שבועיים מראש, כפי שנעשה עד היום. ככה תוכלו להגיש בקשת דחיית מועד ולקבל תאריך חלופי ליום הסיירות (בטווח של שלושת השבועות בהן מתקיימים ימי הסיירות), במידה ואתם לא יכולים בתאריך מסוים בגלל טיול, כנס לשנת שירות או משלחת לחו"ל. קבלת מועד חלופי ליום הסיירות מתבצע בפנייה "מיטב" אשר ידאגו לכם לזימון חדש.

מה חייבים להביא ליום הסיירות?

חובה להביא את הטופס הרפואי המצורף לזימון עם חתימת רופא לא יותר מחודש לפני יום הסיירות, באם תביאו טופס שחתום מעל חודש הטופס לא יאושר ולא תוכלו לבצע את יום הסיירות יש להקפיד על כך. במידה ואתם סובלים מבעיה כרונית כלשהי או כל דבר דומה אחר, הביאו את כל המסמכים אתכם מהרופא משפחה או הרופא המטפל וכל מקרה רפואי יישקל לגופו על ידי הרופא במקום.

כל מועמד שמתייצב למיונים צריך להגיע עם שתי חולצות חלקות לבנות, עליהן הוא יתבקש לכתוב את המספר שיינתן לו בקליטה. חוץ מזה, חשוב מאוד לא לשכוח להביא תעודת זהות ואת הזימון ליום הסיירות, בלעדיהם לא תוכלו בכלל לעלות על ההסעה לבסיס ותישארו בתחנת הרכבת.

אם אתם מעוניינים להגיע לחובלים או צוללות, חשוב שתדעו –  קיימת אופציה נוספת להגיע למיונים לחובלים וצוללות גם מבלי לעבור את יום הסיירות. על מנת לפסוח על יום הסיירות ולהגיע ישירות למיונים, יש לפנות ליחידת מיטב ולבקש המרה של הזימון, מזימון ליום סיירות לזימון למיונים של חובלים צוללות".

כמו כן, רשאי גם מי שלא זומן כלל ליום סיירות, לפנות למיטב בבקשה להיות מזומן לאותם מיונים בביתן חיל הים, במידה והוא עומד בתנאים לכך.

איך תבטיחו את מקומכם בסיירת עוד לפני הגיוס?

מעבר לשינויים ביום המיונים עצמו, חלו מספר שינויים גם בהשלכות של התייצבות ליום הסיירות וכיום אתם יכולים להבטיח את מקומכם ביחידה מסוימת כמו עוקץ, עוד לפני הגיוס.

ככה מסבירה רס"ן מיטל מזל תרים את השינויים והנהלים החדשים:

"בעבר קבלנו רשימה שמית של אלה שביצעו גיבוש מטכ"ל או שייטת ולא עברו, מהם היינו שולפים חלק לצנחנים, שרק לאחר הגיוס יכלו לצאת לגיבוש דובדבן. הגדרנו מבחינה זרועית איך נכון יהיה לראות בראיה רחבה את כל האוכלוסייה. רצינו ליצור מצב שאנחנו מחלקים את האוכלוסייה של יהלום עוקץ ודובדבן, שידעו לסמן אותם כבר בתהליך המלש"ב וידעו שיש להם פוטנציאל גבוה כבר לפני הגיוס".

בנוסף לכך הוסיפה רס"ן מיטל מזל תרים, וציינה כי בשונה משאר היחידות, רק לדובדבן נערך סינון נוסף לאחר הגיוס.

במסגרת הרחבת היחידות בצה"ל, התמונה השתנתה והיום הצבא יזכור את זה שהתייצבתם למיונים שונים והשלמתם אותם, גם אם לא עברתם. עד היום, במידה ומועמד סיים את אחד הגיבושים מיום הסיירות (מטכ"ל, שייטת, חובלים) אבל לא עובר אותו, היה באפשרותו לקבל ראיון לצנחנים או להמשיך לגיבוש שלדג, 669 וצוללות. במידה וסיים את אותו גיבוש אבל לא עבר אותו, הוא יכול היה לקבל ראיון למגלן ואגוז, שאם לא היה עובר אותו, היה מגיע לתחנה האחרונה בהחלט – ראיון לצנחנים. זה אומר שהסיכויים שלכם להתקבל ליחידה מיוחדת מתבססים על נתונים שלא היו נספרים בעבר. אלה שהשלימו את יום הסיירות צוברים יתרון על אלה שכלל לא התייצבו או פרשו באמצע.

התרשים הבא ממחיש את הדרך שאתם עשויים ללכת בה לאחר שתשלימו את יום הסיירות:

%d7%9e%d7%95%d7%93%d7%9c-%d7%9e%d7%99%d7%95%d7%a0%d7%99%d7%9d

קצת על האתגר הפיזי ביום הסיירות:

יום הסיירות כולל מבחינה פיזית ארבעה מתחמים, לא כל אחד עושה אותם על פי הסדר, חלק מהמגבשים השונים מוסיפים תרגולי זחילה, שכיבות סמיכה ותרגילי בטן שונים, אך אלה אינם חלק מהתחנות המוגדרות ביום זה.

בהתחלה יש ריצת 2000-3000 אשר מהווה גורם ממיין לקבוצות השונות ולאחר מכן מתחילים בתחנות הבאות :

  1. ספרינטים: הגעה לראש הגבעה חזרה ועמידה לפי סדר הגעה, חשובה התמדה, איש לא מצפה שתגיעו ראשון כל הזמן אך יש להקפיד לא להיות ראשון בריצה אחת ושמיני באחרת ולאחר מכן שוב ראשון כי המגבשים לא רואים זאת בצורה טובה.
  2. אלונקה סוציומטרית: ריצה להקיף שק חול ולחזור להסתדר על פי סדר הגעה ולאחר מכן תרגול עם אלונקה למגיעים ראשון על פי החלטת המגבש, לא בכל יציאה שיהיה סדר הגעה תצאו עם אלונקה וג'ריקנים. גורם ההפתעה מהווה מרכיב חשוב והדגש על התמדה ולא בהכרח על הגעה ראשון כל הזמן.
  3. תרגיל משולב: מקצה זחילות + ספרינטים (בעבר היה זה תרגיל ריצה עם שקים)
  4. חפירת בורות: מטר על מטר על מטר כאשר ניתן לכם את חפירה קטן מברזל

 

שימו לב: כל תחנה אורכת סביב 20-30  דקות ולא יותר ולכן כל ניסיון להעריך זמן או להסתכל על השעון במהלך התחנה מיותר לחלוטין

שאלון סוציומטרי: לאחר יום הסיירות תשבו כקבוצה ותתבקשו לדרגו אחד את השני לפי התאמה. לשאלון זה כמובן שמייחסים חלק משמעותי, אך לא כמו ליום עצמו בו המגבשים ניתחו אתכם עד לרמת המקסימום. יהיה ניסיון להתחשב בבקשה ובדירוג שלכם אך הקביעה הסופית היא על פי הערכת המגבשים ובאחריותם.

 

לקריאת מאמר נוסף במושא יום סיירות >>> לחץ כאן