התקשרו עכשיו

השלב הראשון בדרך לשירות בסיירות המובחרות בצה"ל / שירן שלם

רבים מהמתגייסים חולמים על שירות בסיירות המובחרות של צה"ל. יחד עם החלום, נשאלות שאלות רבות בנוגע לדרך בה ניתן להגיע לשירות שכזה.  האם אני מתאים? מתי מתקיים יום הסיירות? למה וכיצד עלי להתכונן ליום זה? ועוד. מאמר זה שופך אור על שאלות אלה ויסייע לכם, לעבור אותו במקסימום הצלחה.

מהו בעצם יום הסיירות?

ביום זה מאתר צה"ל את אותם חיילים לעתיד אשר מתאימים לשירות בסיירות. ביום זה נבחנים פרמטרים רבים חלקם בריאותיים וחלקם בוחנים את הכישורים השונים הנדרשים מלוחמי הסיירות.

ליום זה יזומנו בנים בעלי קב"א 52 דפ"ר 60 ומעלה ופרופיל 97 ללא סעיפי פסילה (לדוגמה – סעיף עיניים וסעיפים נוספים). בנים בעלי נתונים גבוהים עם סעיפים פוסלים כגון ראיה יוכלו לקבל זימון עוקף יום סיירות למיוני חובלים.  במידה ואתה עומד בקריטריונים אלה, יישלח אלייך כחודש לפני יום ההתייצבות זימון בדואר ובנוסף תקבל גם הודעה לתיבת הדואר האישית שלך באתר "עולים על מדים (www.aka.idf.il).

יום הסיירות מתקיים בחולות באזור דרום ראשון – פלמחים, בשני מועדים: האחד בינואר והשני באוקטובר. רובם של הבנים יזומנו למועד ינואר. המועד הנוסף מיועד לצעירי השכבה, מה שמאפשר לך להגיש בקשה לדחיית מועד המיונים למועד אוקטובר.

על מנת לדחות את הזימון ליום הסיירות למועד אוקטובר, עליך לפנות למדור סיירות של צה"ל ולנמק את סיבת הבקשה. בהתחשב בשיבוצים ובכמות המועמדים בשנתון שלך, תתקבל ההחלטה בדבר דחיית המועד. ברוב המקרים אין בעיה לקבל דחייה ולהגיע ליום הסיירות השני.

ביום זה, תעבור שורה של מבדקים רפואיים, מנטליים ופיזיים על מנת לאתר את המתאימים ביותר לשירות בסיירות המובחרות של צה"ל. היום כולו אורך מספר שעות והוא מסתיים בשעות הצהריים.

כיצד להתכונן ליום הסיירות?

ביום ההתייצבות, יש להגיע לתחנה מרכזית בראשון לציון על פי השעה שמופיעה בזימון. הקפד להגיע מוקדם ככל האפשר. מי שמגיע מוקדם, מתחיל את המבדקים מוקדם. דבר שמאפשר לו זמן המתנה אותו ניתן ומומלץ לנצל למנוחה לפני המשך הפעילות. יש להקפיד להגיע בבגדי ספורט נוחים, חולצה לבנה ונעלי ספורט והכי חשוב עם המון מוטיבציה לתת את המקסימום על מנת להצליח.

ביום הזימון הקפד לאכול משהו קל בבוקר, בכדי להימנע מתחושת כבדות במהלך הפעילות הפיזית. בכל מקרה אין להגיע על בטן ריקה. ביום שלפני ההתייצבות ליום הסיירות יש לשתות לפחות שלושה ליטרים של מים ולהקפיד על תזונה עתירת פחמימות וחלבונים. הכנה זו תביא את הגוף שלך לתפקוד במלוא הפוטנציאל הגלום בו. במהלך יום הסיירות, הקפד על שתייה מרובה בכל תחנה. זכור שגם במזג אוויר קר הגוף מבצע פעילות פיזית מאומצת ומאבד נוזלים על כן, שמור עליו.

השלבים ביום הסיירות:

–       מיד עם התייצבותך, תשלח לבדיקה רפואית שמטרתה לוודא כי אתה כשיר לביצוע מאמצים פיזיים, הבדיקה תתבצע על ידי

רופא צבאי או חובש. במידה ואתה פצוע או חולה חשוב ליידע את החובש או הרופא וזאת על מנת שתוכל לקבל זימון חוזר

למועד הבא. מועמד שימצא לא כשיר לביצוע מאמצים פיזיים במהלך הבדיקה הראשונית, יתבקש להמציא בתוך שבועיים

ממועד יום הסיירות, אישור רופא, ולהציגו בפני מדור הסיירות.

–        לאחר ביצוע הבדיקה הרפואית, תקבל טופס בו תוכל לסמן את העדפותיך לשיבוץ במידה ותעבור את יום הסיירות ותמצא

מתאים לשירות בסיירות הצבאיות. שים לב ומלא את הטופס בקפידה על פי שיקול דעתך ועל פי השאיפות האישיות שלך.

–        תחנה ראשונה – ריצת 2000 – 3000 מטר ( המרחק משתנה על פי החלטת מפקד יום הסיירות ). מטרת הריצה הינה מיון

ראשוני של המועמדים. הקפד על ריצה בקצב בינוני. אל תבזבז את כל האנרגיה שלך בריצה. וודא שאתה עומד על 70% –  80%

מהיכולת הפיזית שלך בתחנה זו. לתחנה זו חשיבות נמוכה בשקלול התוצאות הסופיות של המיונים, על כן מומלץ לשים

בשלב זה את התחרותיות בצד. לא לנסות להגיע ראשון, ולא לרוץ בשיא הכוח. שמור את המשאבים לתחנות הבאות שלהן

השפעה גדולה יותר בשקלול הסופי.

–         בסיום הריצה יחולקו כל המועמדים לקבוצות. בקבוצות אלו תיבחנו במהלך היום כולו (יתכן וחלק מהמועמדים יפרשו במהלך

היום, אך הקבוצה תישאר תמיד אותה הקבוצה). לאורך היום כולו, יתלוו בוחנים ומעריכים קבועים לקבוצה.

–         לאורך היום תעבור כל קבוצה בתחנות השונות בחולות פלמחים. סדר התחנות נקבע על ידי המערכת ובסופו של היום כל

הקבוצות עוברות את כל התחנות. שים לב – בין התחנות יתזזו אתכם הרבה. מטרת התיזוזים היא אחת – לאתר את מי

שנשבר במהירות. הבנה של מטרת התיזוזים והעלאת המודעות שלך לכך, תסייע לך לעמוד בלחצים שיופעלו עלייך ביתר

קלות.

–         בסיומו של יום הסיירות ישבו כל חברי הקבוצה שנשארו, להיכרות קצרה בניהם. במסגרת ההיכרות יקבל כל חבר קבוצה שאלון

סוציומטרי בו יידרש לדרג את מי מחברי הקבוצה הוא מעריך יותר ואת מי פחות בפרמטרים שונים. שאלון זה הוא חלק חשוב

מאוד מתהליך המיון. אל תזלזל בו. קרא לעומק את השאלות וענה עליהן במלוא הרצינות.

אילו תחנות יהיו ביום הסיירות?

כיצד תוכל למקסם את ההצלחה שלך?

ראשית שים לב, הבוחנים רואים ורושמים הכל! הקפד לבצע את ההוראות שניתנו לך במדויק והמנע מלהתעסק בעניינם של מועמדים אחרים, לעתים תמצא סביבך אנשים שמשקרים – אל תתעסק ברדיפת צדק אלא המשך בדרכך ועשה את הטוב ביותר שביכולתך. מהצד השני, אל תהסס לתת יד ולהציע עזרה לחבר בקבוצתך. עזרה הדדית תמיכה וסיוע במידה הנכונה, הן תכונות חיוביות שרק יוסיפו לך נקודות טובות לציון הסופי.

הקדש את מלוא המרץ לביצוע המשימות בצורה הטובה ביותר. אל תתעסק יותר מידי עם הבוחנים שלך. אל תבזבז אנרגיה מיותרת בלכעוס מהם או להיעלב מצורת הדיבור שלהם. זכור שהם מבצעים את עבודתם וחלק ממנה היא לשחק משחק על מנת לבחון את החוסן הפיזי והנפשי שלך. אל תיתן לאף אחד לעצור או להפריע לך בדרך להשגת המטרה לשמה הגעת ליום הסיירות, ולעבור את היום בהצלחה בכדי להגיע לשלבי המיון הבאים בדרך אל החלום שלך – שירות ביחידה מובחרת.

בסיום היום, לאחר שתמלא את השאלון הסוציומטרי, יוקראו שמותיהם של מי שעברו ולאן הם מיועדים ואת שמם של מי שסיימו את התהליך ולא ימשיכו למסלול הסיירות. יום הסיירות הוא רק השלב הראשון במיונים קפדניים שנערכים בכדי להגיע ליחידות המובחרות. בכל שלב ושלב יהיו מועמדים שיסיימו את התהליך אך לא בהכרח יעברו את המשך תהליכי המיון.

חשוב לזכור: למרות תחושת ההחמצה והאכזבה, ישנן עוד המון יחידות, טובות ומאתגרות לא פחות. לכן, במידה ולא עברת לשלב הבא, סמן לעצמך את המטרה הבאה ואל תאפשר לעצמך להישאר תקוע בחוויית הכישלון שחווית. זכור שיש לך את הכישורים המתאימים לשרת שירות משמעותי ולתרום את חלקך גם ביחידות אחרות ובתפקידים שיביאו את הכישורים שלך לידי ביטוי בצורה הטובה ביותר.

בהצלחה!!!