שלום לכולם,
תלמידי השכבה משתתפים השנה בפרויקט "מנהיגות חברתית ואזרחות משמעותית" – בהנחייתו של שירן שלם
במסגרת הפרויקט מתקיימים לאורך כל השנה שיעורי חינוך בנושא, השבוע התקיים סמינר לקראת קבלת תעודת הזהות בהנחייתו של שירן ושיאו של הפרויקט יהיה טקס חלוקת תעודות הזהות, שיתקיים בחודש מרץ הקרוב בנוכחות הורים ותלמידים.
מטרת הפרויקט לרתום את התלמידים להבנה, כי הם הדור הבא של מדינת ישראל, ולהראות לכל תלמיד ותלמיד כי השינוי והאפשרות לקחת אחריות תלויה בכל אחד ואחד מהם.
הפעילויות בפרויקט מביאות את התלמיד להבנה, כי הוא דור העתיד של מדינת ישראל וכי תעודת הזהות שהוא מקבל בגיל 16 איננה ניתנת כדבר מובן מאליו, אלא, כחלק ממחויבות חברתית אזרחית. הפעילויות ממקדות את בני הנוער בעשייה, בהעצמה ובמציאת כוחות לבצע שינוי חברתי בסביבה הקרובה להם. בהבנת הגבולות והסמכות, שייתכן והלכו לאיבוד בשנים האחרונות והביאו לאלימות חברתית.
במהלך הסמינר שהתקיים השבוע שאל שירן את הילדים שאלות רבות ביניהן : מהי מדינת ישראל בשבילי, והאם המצב החברתי אליו הגענו של אלימות חברתית, נהיגה מסוכנת, חוסר התחשבות מוחלט בזולת או כפי שמכנים זאת היום "טרור חברתי ", זו באמת החברה שבה רוצים בני הנוער לחיות. האם התלמידים מרגישים ורואים את עצמם מחויבים למדינה בה גדלו, והיכן הם רואים את עצמם חמש שנים מהיום שמסיימים את שירותם הצבאי?
האם תעודת הזהות היא זכות שמגיעה לנו רק מכיוון שהגענו לגיל 16 במדינת ישראל ואם כן מה היא אומרת לתלמידים היום? מה אומרת המחויבות האישית ומה אומר לכל תלמיד ותלמיד להיות אזרח משמעותי במדינה שנולד וגדל בה.
התלמידים ראו קטעי סרטים, שמטרתם אחת, והיא להראות שהשינוי הקטן מתחיל מאזרחים פשוטים שלקחו יוזמה, בידיעה שכל אחד ואחד יכול, אם רק ירצה, לחולל שינוי, שינוי קטן או גדול, בסביבה הקרובה או הרחוקה. לאחר הצגת הסרטים התקיים עליהם דיון פתוח, הועלו שאלות ומחשבות על הסרטים שנראו וגרמו לצורת חשיבה אחרת, שונה ולא שגרתית.
למרות הצפיפות ששררה באודיטוריום ולמרות סדר היום העמוס התלמידים נטלו חלק פעיל בדיונים ובמשחקי הסימולציה והתנהגו למופת. שירן ניווט את הפעילות בצורה מקצועית, אמיתית כאיש שחי את השטח, שנים רבות שלא נתקלתי ברמה כזו של הרצאה ושל העברת התכנים לתלמידים, ברמה של ידע ושל חיבור עם התלמידים ועל כך תבורך….
אני גאה לעמוד בראש שכבה, שאלו הם תלמידיה!!!