התקשרו עכשיו

תפקידה של יועצת ביה"ס בקידום והעצמה אישית של בני הנוער לקראת הגיוס / שירן שלם

אחד הנושאים שמעסיקים מאוד את בני הנוער בשנתיים האחרונות של התיכון לצד הבגרויות וההתמודדויות האישיות המאפיינות את גיל ההתבגרות, הוא השירות בצבא והיציאה לשנת שירות. תלמידים רבים עסוקים במחשבות על השירות הצבאי וכיצד יוכלו להגשים את השאיפות שלהם במהלכו תוך העצמה אישית וקידום אישי שיהיה עבורם משמעותי. מיד לאחר הצו הראשון , מרגע שהנתונים הצבאיים נחשפים בפניהם, הם מצפים ומחכים לזימונים השונים ורבים מהם חולמים להגיע לתפקידים מיוחדים וליחידות נחשבות, מובחרות או לתפקידים נחשקים. עבור בני הנוער, אלו ימים רוויי מתח, ציפייה וחוסר וודאות. ההתמודדות עם הציפייה הזו מחייבת אותנו, המבוגרים לעטוף אותם ולספק להם מקום שבו יוכלו לדבר ולבקש עזרה.

ישנם נערים אשר בתוך משפחתם מתקיימת מערכת ציפיות גבוהה מאוד להתגייס ליחידה מסוימת ולהמשיך את המסורת המשפחתית, לקבל מנילה איכותית שבה תפקידים עם אפשרויות לתפקידים נחשבים ולעיתים מערכת הציפיות באה דווקא מהנער/ה עצמם.

עומס הציפיות ,הרצון העז להתקבל, החשש מהלא נודע וההתמודדות מול מערכת חדשה ושונה מביה"ס, כל אלו יוצרים עומס רגשי על מרבית התלמידים. הם נאלצים להתמודד בנוסף ללחץ ולאינטנסיביות בבחינות הבגרות, גם עם מצבי אכזבה, תסכול, כעס, ובלבול.

מעמד הבחירה שמחייבת אותם לקבל אולי לראשונה בחייהם החלטות שישפיעו על עתידם, יחד עם הצורך לעמוד בציפיות והחשש מהעתיד ומהשתלבות בתוך המערכת הצבאית, מייצר מכלול תגובות רגשיות שונות ומגוונות. ישנם תלמידים שהעומס מכביד עליהם ויוצר חוסר איזון רגשי וישנם תלמידים שמצליחים להתמודד בצורה טובה יותר. בין אם כך ובין אם כך, הכוונה ותמיכה ונכונות של הסביבה הבוגרת בחייהם של הנערים מאפשרת להם לעבור את התקופה הזו אחרת. כאן גם נכנס תפקידה של יועצת בית הספר. שעל ידי עבודה נכונה יכולה לתת להם כלים נכונים להתמודדות ,שיסייעו מאוד לעבור את התקופה בשלום.

תפקידה של היועצת הוא ללוות את התלמידים בתהליך. הן ברמה הקבוצתית והן ברמה האישית- רגשית. להוות אוזן קשבת וכתף תומכת בשעות משבר ודמות של מבוגר משמעותי עליו יכולים התלמידים לסמוך עליו שיסייע ויעודד.

ברמה הקבוצתית היועצת חשוב שהיועצת תדע להוביל תהליך הכנה מסודר לקראת הגיוס. תהליך הנוגע בשלבים השונים אותם יצטרכו התלמידים לעבור (צו ראשון, ראיונות, מיונים ועוד). הובלת תהליך שכזה בתוך בית הספר יסייע לתלמידים בקידום נכון של רצונותיהם תוך שמירה על מתח ברמה סבירה.

תשומת הלב של היועצת צריכה להיות נתונה גם לזיהוי התלמידים שזקוקים להכוונה אישית ואינטנסיבית יותר. ליווי שכזה יכול להיות ההבדל הדק שבין התמודדות לבריחה.  ליווי צמוד בכוחו לתת לזקוקים לו, מנה של העצמה אישית חשובה.

בנוסף חשוב לעסוק בפיתוח ההבנה והמודעות של המחנכים והמורים המקצועיים לתהליכים הנפשיים שעוברים על התלמידים מול המערכת הצבאית וכן, ליצור מערך שתפקידו ליווי והדרכת ההורים. ציוד ההורים בכלים המתאימים שיאפשרו להם להיות מעורבים, ולתת לילדיהם את התמיכה הנכונה שתאפשר להם לעבור את התקופה הזו בצורה מיטבית.

ברמה הפרקטית על היועצת להיות מעורבת בכל הקשור למתן המלצות בכתב. זהו חלק בלתי נפרד מתפקידה. יצירת קשר עם גורמים צבאיים רלוונטיים יוזמה לניהול דיאלוג רציף עם הורים ותלמידים שזקוקים לליווי פרטני ויכולת להגיש את העזרה הנכונה לתלמיד הנכון.

עבודה נכונה עם התלמידים, בכל הנוגע להכנה לקראת הגיוס, תאפשר להם לעבור את השנתיים האחרונות בתיכון עם פחות מתחים ופחות השפעות התנהגותיות ונפשיות ולהתחיל את הגיוס לצה"ל כשהם חזקים ומוכנים יותר.