התקשרו עכשיו

על כוחה של קבוצת הורים הדרכת הורים לקראת הגיוס למה צריך את זה בכלל / שירן שלם

תקופת הגיוס לצה"ל היא אחת מהתקופות המאתגרות שלנו כהורים. זוהי תקופה הנפרסת על פני כחמש שנים ותחילתה עם עליית הבן/בת לכיתה י"א. בעצם, מי מאתנו, ההורים לא נתקל בקשיים הנוגעים לגיוס הילד או לתקופה שלפני בצבא? ההתמודדות עם הקשיים השונים קיימת בכל בית בישראל העומד לפני גיוס הבן/ת. כל משפחה מתמודדת עם האתגרים בתוך המשפחה, לרוב ללא הדרכת הורים מסודרת ומבלי לייצר תקשורת עם הורים אחרים אשר חווים את אותם הקשיים בדיוק.

על אף התחושה שההתמודדות היא פרטית שלנו, מפליא לגלות שמרבית ההורים נתקלים בלבטים קשיים ודילמות דומים (בשינוי פרט כזה או אחר) ואלה – אינן פשוטות כלל.

כאשר קבוצת הורים נפגשת מידי שבוע ומקבלת הזדמנות להציף את ההתמודדויות השונות, נוצר מעגל קסם שבו כל אחד יכול לתרום מניסיונו ולהיתרם מניסיונם של אחרים ואולי אפילו חשוב מכך, להפסיק להרגיש לבד.

לקראת הגיוס עוברים מרבית הנערים והנערות בישראל תהליך הכנה כלשהו אם בבתי הספר ואם בתהליכים פרטניים, לא פחות חשוב להכין אתכם, ההורים לקראת התקופה ולאפשר לכם לדעת ולגעת. לדעת לקראת מה הולכים ילדיכם ולגעת בהתמודדות הפרטית שלכם שהיא חלק בלתי נפרד מהתהליך ואוספת לתוכה פחדים, דאגות, בלבלו, הכחשה לעיתים ועוד. הורה שעובר תהליך הכנה קבוצתי או אישי, מאפשר לילד שלו לקבל גב חזק ואיתן שילווה אותו לאורך התקופה מתחילת המיונים הצבאיים ועד לשחרור והיציאה לאזרחות.

ולמה חשוב לתת לילד/ה שלנו גב כזה? כי הם עומדים בפני תקופה מלאה בלבול, חששות ועומס. הם נדרשים לקבל החלטות חשובות אולי בפעם הראשונה בחייהם, וחשוב שאתם, כהורים, תהיו שם עבורם. תאפשרו להם לבחור את דרכם ותאפשרו תקשורת נכונה שתאפשר להם לפנות אליכם ולבקש עזרה כאשר היא נדרשת.

להשתתפות בקבוצת אימון והדרכת הורים יש חשיבות רבה מאוד, לא רק בהכנת ההורים לתהליכים ומצבים שונים אלא גם ביכולת לקבל פרספקטיבות ונקודות מבט על סיטואציות אישיות, ועל סיטואציות משותפות. היכולת להציף מצב, קושי, פחד או כל התמודדות אחרת ולגלות שאתה לא לבד בעניין, מאפשרת יצירת שיח מפרה והכנסת הבנות חדשות לתוך ההתנהלות אישית והמשפחתית שלנו.

בקבוצות יש מטרה משותפת להקל על ההורים בתקופה של טרום הגיוס ובמעבר לעולם הצבאי. הורים רבים מחפשים את המקום הזה שבו יוכלו לפרוק בחופשיות ובדיסקרטיות את הכאבים, הפחדים והתסכולים מצד אחד ואת הגאווה, השמחה, האהבה והעוצמה את הבן/ת שלנו צומחים, מתבגרים, מתמודדים והופכים לחיילים. כאשר יש לנו מקום בו אנחנו יכולים להוציא את מה שעובר עלינו, אנחנו יכולים לחזור הביתה נקיים יותר ולהיות שם בצורה מצאה ויציבה עבור ילדינו מבלי שירגישו על גבם את הקשיים שלנו (כי יש להם מספיק).

הכלים אותם מקבלים בקבוצות ההורים  הם כלים שבאים מעולם האימון האישי. מעבר לחוויות האישיות אותם מביאים המשתתפים, מתקיימת הנחייה מקצועית אשר מתווה את הדרך ומשלבת בין תהליך של צמיחה הורית ייחודית לבין הנושאים המהווים מכנה משותף בקבוצה זו והם ההתמודדות עם תקופת טרום גיוס, גיוס וכל תקופת השירות הצבאי.

הקשרים הנוצרים במהלך פעילות קבוצתית יכולים לסייע במגוון רחב של סיטואציות:

שיחה פתוחה: כאשר עולה קושי אצל הורה או אצל הילד תוך כדי המסלול או אצל הילדה תוך כדי קורס כזה או אחר בכוחה של שיחה פתוחה על הקושי והבנה של מקור הקושי, תוך הכוונה מונחית ופתיחת דיון בין ההורים, יכולה לתת להורים כלים שיסייעו להם לקדם את הנערה או הנער ובעיקר לנסוך בהם, בהורים, רוגע והבנה שהבעיה לא קיימת רק אצל הילד הפרטי שלהם. מתוך חוכמתה וניסיונה של הקבוצה וההנחיה המקצועית, ניתן להורים מענה ממוקד ומקדם.

נושאי העבודה בתוך הקבוצה עולים מתוך הנחיה מובנית אולם כמו בקבוצות הדרכת הורים בקבוצת ההורים יכולים הנושאים להגיע מהמנחה ויכולים להגיע בעקבות שאלה או בעיה שמתעוררת אצל אחד המשתתפים. התוכנית של המפגש הינה על בסיס משתנה ואין "חומר" להספיק, הכל באווירה רגועה ונעימה תוך מתן כבוד הדדי ופיתוח יכולות הקשבה והבחנה לסביבה התומכת.

לאורך השנים בעקבות עשרות הרצאות שהעברתי להורים, שמתי לב שישנם הורים שמגיעים פעם אחר פעם ומקשיבים להרצאה גם כאשר מדובר בילדם הרביעי, לשאלתי אותם למה הגיעו ומה נותנת להם ההרצאה אמר לי אחד האבות:  "השקט והביטחון שאתה נוסך בנו והתחושה שיש אל מי לפנות. גם אם אין לך תמיד תשובה לכל דבר, אתה מבטיח לבדוק ועצם היכולת לתת לנו אוזן קשבת ברגעים הקשים וחסרי הוודאות הללו, היא המתנה שאנחנו מקבלים ממך. לכן אנחנו באים שוב ושוב לשמוע"

אני מאמין שתשובתו ממחישה היטב את חשיבותן האמתית של ההשתתפות בקבוצת הורים תומכת המייצרת תקשורת פתוחה בה מדברים על הכל ונותנים כוח אחד לשני.

ברחבי הארץ פזורות קבוצות הורים ואתם מוזמנים ליצור קשר, ,להצטרף לאחת מהן ולקבל כלים משמעותיים להתמודדות עם גיוסו של הבן או גיוסה של הבת או בכלל יציאתם של הילדים לשנת שירות משמעותית.