התקשרו עכשיו

שירות משמעותי – מה זה באמת / שירן שלם

כששואלים אותי את השאלה הכל כך מורכבת הזו מהו שירות משמעותי התשובה שלי היא חד משמעית קצרה ומדויקת: שירות משמעותי הוא כל מקום בו אתה מרגיש משמעותי. נכון בהתחלה יכול להיות שהתחושה הזו איננה היות וזו מערכת חדשה לעתים נוקשה אבל בהחלט אחרי זמן התאקלמות והסתגלות התחושה הזו של הימצאות המשמעות נמצאת וקיימת.

זה לא משנה אם זה שירות לאומי  – אזרחי בגלל בעיה פיזית נפשית או פשוט חוסר התאמה למערכת הצבאית, זה לא משנה אם אתה קרבי או תומך לחימה, טייס או טבח, זה לא משנה אם את רוצה להיות מש"קית ת"ש או מאבחנת מדעי המחקר, החשוב והמשמעותי הוא התוכן שיוצקים לתפקיד. המהות שלכם שבאה לידי ביטוי בנתינה, בהשפעה, בחינוך בהשקעה ובכלל ביחס שאתם מפגינים כלפי הסביבה וכלפי התפקיד שלכם.

אין דבר כזה תפקיד חשוב ומשמעותי יותר מתפקיד אחר לדעתי, כולם חשובים באותה מידה גם אם בראייה אישית יש בהם פחות הילה ותהילה, יש דבר כזה אדם שלוקח את התפקיד ומביא אותו למקום הכל כך משפיע וחשוב.

האם הצבא יכול להתקיים בלי המקצועות שרוב בני הנוער מזלזלים בהם? לדעתי אי אפשר להתקיים בלי המטבח, האפסנאות, אגף הרכב ועוד דוגמאות קטנות שנותנות את המשמעות האמיתית של התפקיד בלי הכותרת שמעליו או הסיכה וכנפי הצניחה שהפכו לסמל סטטוס ונראות אבל לעיתים מסתירים מאחוריהם תסכול גדול של מישהו שהגיע למקום שלא מתאים לו. חלק מבני הנוער שרוצים להגיע ליחידות מסוימים רוצים להגיע בגלל השם או כי חבר אמר להם והדליק אותם, בנות רוצות להגיע כי שמעו מחברה שלהיות בתפקיד מסויים זה מעולה אבל האם באמת זה מתאים לכל אחד ברמה האישית? זו שאלה שכל נער ונערה לפני גיוס צריכים לשאול אותה בהתאם ליכולות האישיות לנתונים ולפרופיל שהתקבל בצו הראשון.

שירות משמעותי יכול להיות מקצוע שלמדתם והשקעתם בו בבית ספר ואחר כך המשכתם בו בצבא, זה יכול להיות גם משהו שדרכו יפתחו לכם דלתות חדשות בצאתכם לאזרחות בתום השירות הצבאי ובעיקר הסיפוק מרגעים קטנים לאורך השירות שבמבט לאחור תגידו זה היה שווה.

שירות משמעותי מתחיל בהבנה כי יש לכם פרק זמן משמעותי להעביר, תקופת חיים של שנתיים שלוש ואולי יותר שבה תצטרכו לתת מעצמכם לטובת המערכת. זה לא אומר לרגע שתרגישו מנוצלים או שתמצאו בדיוק את התפקיד שחלמתם עליו אבל אפשר לשבת לקטר על חמיצות הלימונים שקטפו לכם ואפשר לקום ולהכין מהם לימונדה איכותית טעימה שתיתן לכם כוח להמשך.