התקשרו עכשיו

קידום והכנה מנטלית לגיוס איך לתת לנוער שלנו מנה של העצמה אישית ולמה זה חשוב?

המעבר מהעולם האזרחי לעולם הצבאי הוא מעבר סבוך, מורכב ולא פשוט בכלל. זהו מעבר חד מאוד, המאופיין במספר מעברים קטנים שיחד יוצרים שינוי גדול ומהותי מאוד בחייו של המתגייס לצבא או לשירות לאומי. התמונה הכוללת למעשה מורכבת ממספר חלקי פאזל אשר בחירתם בצורה נכונה יכולה לעשות הבדל גדול בין חווית גיוס טובה המכילה בתוכה קידום והעצמה אישית לבין חווית גיוס קשה והתחלה ברגל שמאל.

תקופת הנעורים, המתאפיינת לרוב בחוסר מחויבות, במיעוט חוקים וגבולות ובהרבה מאוד חופש בחירה, מקבלת בבת אחת תפנית חדה והמתגייס מוצא את עצמו ביום בהיר אחד במערכת הפוכה לחלוטין מכל מה שהכיר עד לרגע הגיוס. המערכת הצבאית מתאפיינת במחויבות טוטאלית, משמעת ברזל, מערכת חוקים נוקשה וגבולות שמסומנים בבירור ואי עמידה בהם גוררת אחריה ענישה. כל אלה לא קיימים בעולמו האזרחי של המתגייס.

נקודת המפגש הזו בין שני העולמות יוצרת בקרב המתגייס מערכת התמודדויות חדשה ועל מנת שיוכל לעמוד בה ולעבור אותה בצורה טובה, נדרשת הכנה מנטלית רצינית, יסודית ואיכותית. מתגייסים שעברו תהליך הכנה מקצועי שכזה ייחוו את המעברים האלה ויצעדו ביתר קלות בדרך בה הם עתידים לצעוד לאורך תקופת השירות הצבאי.

ההכנה המנטלית מתקיימת דרך תהליך אימון אישי-פרטני או בתהליך אימוני-קבוצתי. אורך התהליך משתנה ונע בין מפגש אחד ממוקד ומרוכז לבין סדרת מפגשים.

הכנה בת מפגש אחד, ארוך ככל שיהיה מאפשרת למתגייס/ת תהליך של הבנות חדשות ועמוקות על עצמם ועל יכולותיהם, עשויים חלקם להתקשות ביישום שלהן בפועל.

הבחירה במסלול מרובה מפגשים, מאפשר בנייה נכונה ויסודית של התהליך תוך קידום נושאים חשובים ובניית התהליך נדבך על נדבך. סדרת מפגשים המתקיימים אחת לשבוע, מאפשרת לנערים להטמיע את המידע וליישם בפועל ומאפשר להם להפוך את התהליך לדרך חיים.

תהליך ההכנה המנטלית מאפשר להם לחוות חוויה של העצמה אישית, איתור החוזקות שלהם וחיזוק הביטחון העצמי, וגם להיות מסוגלים להתמודד עם האתגרים העומדים בפניהם.

חלק חשוב לא פחות בתהליך ההכנה המנטאלית נוגע לתפקודה של המשפחה המורחבת ושל ההורים בפרט. בשנים האחרונות השתנתה התרבות ההורית וניתן לראות התערבות גדולה יותר של הורים בכל הנוגע לשירות של בניהם ובנותיהם בצבא מחד ומאידך, רמת המעורבות שלהם בתהליכי ההכנה הולכת ופוחתת. תהליכי ההכנה המנטלית מקבלים עוצמה גדולה יותר כאשר גם ההורים הופכים להיות חלק ממנו.

כאשר הבן או הבת מתגייסים מתגייסת יחד איתם המשפחה כולה. מערכת חששות חדשה נכנסת לבית וההורים נאלצים להתמודד עם מצב משפחתי ומנטלי חדש. שילוב ההורים בתוך תהליך ההכנה וחיזוקם, עשויה להקל על המתגייס/ת את ההתמודדות האישית שלהם והם יוכלו להתחיל את המסע בידיעה שמאחוריהם עומדת משפחה המגלה חוסן נפשי ומסוגלת לתת להם את התמיכה לה הם זקוקים.

בזמן שהשינויים הפיזיים מתחוללים בקצב מסחרר, לנפש לוקח זמן מה לתרגם אותם להבנה אסימונים רבים יורדים למעשה רק בשלבים מאוחרים יותר. בעיקר בלילה כאשר הם יושבים על המיטה והבית נראה כל כך רחוק. אלו הזמנים בהם המחשבות עולות ואיתן מגיעות תובנות ושאלות מהותיות ומשמעותיות על אופי השירות הצבאי או הלאומי, על עד כמה אני מסוגל ורוצה לממש את עצמי ועוד.

גם המתגייסים לשנת שירות על אף שאינם מגויסים לצבא, חווים שינויים מהותיים בדומה לאלו אותם חווים החיילים הטריים. גם שם עולות השאלות ומתחדדות ביתר שאת בהתאם לאופי שנת השירות.

ככל שההכנה המנטלית תתמקד יותר בחזקותיו של המתגייס/ת לצבא או לשירות הצבאי, כך יהיו התשובות לשאלות חשובות אלו, מדויקות יותר ונכונות יותר עבורם ויתנו מענה ממוקד ועוצמתי שיאפשר להם לעבור את התקופה הראשונה ב "עולם החדש" אליהם נכנסו.

באחת מיחידות החי"ר, דיווחו חיילים שעברו הכנה מנטלית בתהליכים אישיים או קבוצתיים, כי ההתאקלמות ביחידה הייתה קלה להם יותר, הקשיים נראו להם פחות מאיימים והם לקחו איתם כצידה לדרך את ההבנה שתקופת השירות הצבאי היא הזדמנות לצמיחה ושדרוג איכותם כבני אדם.