התקשרו עכשיו

על חברות אמת והערכים המוספים שהיא מביאה לחיינו/ שירן שלם

בעידן של טכנולוגיה מתפתחת, רשתות חברתיות ומשחקי מחשב המוניים, בעולם רווי באפליקציות שמאפשרות לנו לנהל מערכות יחסים שלמות דרך מסכי המחשב והסלולר, נדמה לעתים כי ערכים לפיהם התנהלו בעבר בני נוער בגיל ההתבגרות טשטשו את גבולותיהם ויחד עם הטשטוש הזה עולה השאלה מהי חברות אמת וכיצד היא באה לידי ביטוי בחיי היומיום שלנו ושל בני הנוער?

אצל רבים מבני הנוער העומדים לפני גיוס ערכים של חברות ונתינה מבוססות על החברות על תנאי. כלומר, אני חבר שלך בתנאי ש…. במערכות יחסים בכלל ובקרב בני נוער בפרט, מתקיים שיח אישי ומתנהל "מאזן" של תן וקח. השאלה "ומה יוצא לי מזה?" היא אחד המדדים לבחירת החברים של בני הנוער. נכון שלא כל בני הנוער מתנהלים ממקום זה אך ברוב המקרים בהם עומדים בני נוער בגיל ההתבגרות בפני השאלה האם להיות חבר של…, נערך דיאלוג פנימי שכזה, גם אם לא באופן מודע וגם אם יגדירו זאת במילים אחרות במעט. כאשר חברות נשענת על ערכים חד צדדיים ואינטרסים אישיים היא מייצרת מערכות יחסים שעשויות להיות שטחיות וקצרות טווח.

עם הכניסה לשנת שירות לאומי או צבאי, זוכים בני נוער רבים להיחשף לראשונה לסוג חדש של חברות, שבכוחה להחזיק מעמד שנים רבות ואפילו חיים שלמים. ההתמודדויות החדשות להן נחשפים הנערים, יפגישו אותם עם מצבים בהם האחד תלוי בשני, מצבים בהם האחד ייתן מעצמו הכל למען האחר, שותפות גורל , חוויות שונות ושעות על שעות של יחד, מולידים לרוב מערכת ערכים חדשה, ומעמידים את החברויות החדשות אינספור מבחנים בדרך להפיכתם לחברויות אמת. חברי אמת הם לרוב בודדים וכשהן מתקיימות אין למעשה צורך בהמון חברים, מספיק כמה בודדים כאצבעות בכף היד, אשר לרוב אלו נבחרים ב"פינצטה", ויהיו שם זה לצד זה בכל מצב לטוב ולרע.

ערך החברות הוא ערך מקודש ומשמעותי ביותר.  חברות אמת איננה ניתנת למדידה דרך עיניים חומריות,  אלא מבוססת על  הידיעה שמול האדם הזה אתה יכול להיות אתה, מבלי שתצטרך להסתיר, להסתתר או לתת הסברים. משמעותה של חברות אמת היא הבנה עמוקה של האחר ללא שיפוטיות, ללא תנאים. פעמים רבות אין בכלל צורך במילים כאשר מדובר בחברות אמת, מספיק מבט אחד בעיניים, או מגע יד על הכתף. חברויות נדירות אלו מושתתות פעמים רבות על חוויות עמוקות משותפות שעברתם יחד.

חבר אמת יקבל אותנו בכל תנאי. מבלי לנהל רשומות מכולת, מבלי להתחשבן ומבלי לצפות לתמורה מיידים על מה שנתן. הוא יגיד לנו את האמת בפנים, גם אם היא לא נעימה לאוזניים, מתוך ידיעה שזה בדיוק מה שנכון שנשמע ושבסופו של דבר זה מה שיעשה לנו  את השירות הטוב ביותר. חברות אמת, מאפשרת לנו לשמוע את אותה אמת ולהבין שהדברים נאמרו במטרה לעזור, או לשים לנו "מראה" מול העיניים ולהראות לנו משהו שלא היינו ערים לו.

חברות אמת היא מערכת יחסים שהולכת אתנו לאורך כל חיינו, וגם אם לא מתקיים על בסיס יומיומי אנחנו יודעים, שברגע האמת כשנהיה זקוקים לו, לאותו חבר/ת אמת, הם יעזבו הכל ויתייצבו שם להיות בשבילנו, באוזן קשבת, עצה, ומעשה, בדיוק כמו שאתה תהיה שם למענם.

משמעותה האמתית של חברות אמת היא אהבה ללא תנאי – זוהי חברות טהורה שבמרכזה ניצב הלב. היא מאפשרת לנו לראות את היופי שבאחר למרות אי השלמות, היא מאפשרת לנו להרגיש חשובים, אהובים ובטוחים יותר.

טפחו חברויות אמת והכירו עליהן טובה כי כוחן עצום והן נדירות.