התקשרו עכשיו

על העצמה אישית וניהול זמן נכון בגיל ההתבגרות / שירן שלם

הרבה הורים ומעט בני נוער שואלים אותי מה דעתי על ניהול וארגון זמן בקרב בני נוער והתשובה שלי היא חד משמעית: ניהול זמן הוא אחד משלושת אבני היסוד בהתנהלות נכונה ויעילה אצל בני נוער ומאפשר לו חוויה של העצמה אישית (וגם לנו המבוגרים לא יזיק להיעזר בה). 

ניהול זמן הוא פועל יוצא של התארגנות נכונה. ניקח לדוגמה שני ילדים:

האחד שוחה שמונה פעמים בשבוע, לומד בכתת מצטיינים ויש לו תמיד זמן להיפגש עם חברים (במינונים נכונים), לעשות שיעורים, ללכת לסרט, לצאת לאכול עם חברים קרובים… איך הוא עושה את כל זה?  כי הזמן שלו מסודר ומוגדר בתוך תבניות ברורות. אחרת לא יצליח לעמוד במטלות ובמשימות המוטלות עליו.

לעומתו, השני, ילד שלא הולך לאף חוג או ענף ספורט, כפועל יוצא מהיעדר פעילות לאחר שעות הלימודים, יש לו הרבה מאד זמן פנוי. בהיעדר מסגרת ברורה של עשייה בחייו של הילד, גם כשכבר יש לו מטלה או משימה הוא מתקשה לבצע אותה בזמן אם בכלל. רוב זמנו  של הילד עובר עליו  בישיבה מול המסכים ובהתנהלות "בזבזנית".

ילדים, ממש  כמונו המבוגרים זקוקים למסגרת זמן תוחמת שתיתן לו כיוון והכוונה לביצוע מדויק נכון ויעיל של המשימות העומדות בפניו. כשיש הרבה מאד זמן עודף לרוב הוא מתבזבז על "מריחה" של המשימות, ומוליד תכונה חדשה –  דחיינות. זוהי תכונה שנמצאת בשפע אצל כולנו אך כשאנחנו יודעים לנהל את הזמן שלנו בצורה נכונה ויעילה, היא נעלמת כמעט לחלוטין.

אז מה בעצם אתם, ההורים יכולים לעשות? שלוש פעולות פשוטות שמשמעותן העצמה אישית עבור ילדיכם ומתן כלי עבודה משמעותי וחשוב שישמש אותם לאורך כל חייהם:

  1. תכננו את הזמן ביעילות: שבו עם הילד שלכם, בנו יחד טבלה של ניהול זמן ושל יחידות זמן שמוקצות לכל נושא למשל שיעורי בית, חוג, חברים, משפחה, ארוחה ועוד ועל ידי מילוי של הטבלה במשך שבוע תראו היכן "מתבזבז" יותר זמן והיכן נמצא הזמן האבוד.
  2. בצעו בקרה ומעקב: שבוע לאחר מכן שבו יחד שוב. ערכו שיחה קצרה על הנקודות שעלו מהטבלה על ידי שאלות וללא הטפת מוסר, הסיקו יחד מסקנות מנתוני הטבלה וערכו טבלה חדשה לשבוע שאחריו.בחלוף שבוע נוסף, שבו שוב ובדקו יחד את תוצאות הטבלה. אני מאמין שהטבלה החדשה תראה אחרת והילד ילמד איך לתכנן לו את הזמן טוב יותר.
  3. התמידו בביצוע ופיקוח על התהליך: חיזרו על התהליך שבוע אחרי שבוע ותראו כיצד לאט לאט, הילד שלכם מתחיל להבין את הרעיון ולמלא את זמנו בתוכן ובעשייה. חשוב לזכור כי תהליך זה איננו תהליך שמתרחש ביום אחד, הוא לוקח זמן, לעיתים מעל חודש אך הוא תהליך הכרחי בהתבגרות והעצמה אישית של בן הנוער ובדרך ללמוד כיצד לקחת אחריות על ביצוע משימות.

חשוב שתזכרו: לא תמיד נהיה שם בשבילם וגם לא נכון שנהיה. תהליך ההתבגרות מהווה שער לחיים בוגרים. הנחלת כישורים מתאימים להתמודדות עם העולם הבוגר, מן הראוי שתתחיל מוקדם ככל האפשר. ככל שנתחיל מוקדם יותר, כך יהיה להם קל יותר בהמשך חייהם.