התקשרו עכשיו

שירות משמעותי בצהל מתי הופך השירות למשמעותי באמת? / שירן שלם

במהלך 16 שנות עבודתי עם הנוער לקראת הגיוס לצהל, נשאלתי לא פעם מהו בכלל שירות משמעותי? לצידה של השאלה צצות שאלות נוספות כמו מתי אני משמעותי ולמי? ככל ששאלות אלו מורכבות ככה התשובה שלי היא פשוטה: שירות משמעותי הוא כל שירות צבאי וכל שירות לאומי,  שבו את/ה מרגישים שאתם משמעותיים. בין שירות רגיל לבין שירות משמעותי עבור במשרת עצמו, עבור המערכת הצבאית ועבור המדינה עומד רק דבר אחד – קבלת החלטה לשאוף למצוינות, לתת את הכל ולעשות את העבודה שלי מתוך שליחות מסירות ואחריות.  או אם נקצר את הכל – לבחור להיות משמעותי! 

בכלל לא חשוב אם את/ה משרתים בשירות לאומי בעקבות בעיה פיזית, נפשית או מחוסר התאמה למערכת הצבאית. זה גם לא משנה אם קיבלתם תפקיד קרבי, תומך לחימה, טייס או שאתם משרתים במטבח או באפסנאות, או שקיבלתם תפקיד מיוחד כמו משקי"ת ת"ש או מאבחנת מדעי מחקר. מה שחשוב הוא שבחרתם. להיות שם ב 100% וליצוק לתוך התפקיד את התוכן.

המהות האמיתית שלכם יכולה לבוא לידי ביטוי בכל דבר שתתבקשו לעשות. דרך נתינה, התנהלות ערכית, ביחסי האנוש שלכם, האחריות שאתם לוקחים גם אם מדובר בהכנת ארוחת צהרים או לנקות את הבסיס. בכל עיסוק אפשר לעשות מעבר, ליזום, להשפיע, לפתח רעיונות להעלות יוזמות ונסות להתייעל ועוד.

אחד הממדים שחשוב מאוד להכניס לשירות גם במסגרת השירות בצה"ל וגם במסגרת שירות לאומי, הוא היחס שלכם לאחריות שקיבלתם. במערכת גדולה ומשומנת כמו צהל, אין תפקיד שאיננו משמעותי. רוב בני הנוער, נוטים לזלזל במקצועות ותפקידים כמו  מטבח, אפסנאות, אגף הרכב ועוד הנקודה שחשוב לזכור היא שמערכת צבאית גדולה ומשומנת היטב יכולה להתקיים רק כאשר כל המערכות התומכות בעורף עובדות בצורה האיכותית ביותר.

משמעות אינה תלויה בסיכה, שרוך או הסמל שתענדו על המדים וגם לא בכותרת התפקיד שלכם אלא באיכויות האישיות שלכם והיכולת שלכם לתת מעצמכם 100% ועוד קצת למען התפקיד. זיכרו שפעמים רבות, מאחורי סמלי הסטטוס הצבאיים כמו כנפי הצניחה סמל גולני או כל סמל סטטוס אחר מסתתרים תסכול וקושי גדולים של מי שהגיע לתפקיד הלא מתאים ומרגיש שאין ביכולתו לממש את עצמו באמת.

תקופה של שנתיים  -שלוש היא תקופה לא קצרה, שבה תצטרכו לתת מעצמכם לטובת המערכת, ולעמוד מול אתגרים, דילמות וסיטואציות שונות אבל יש לכם את הזכות לבחור. שירות משמעותי מתחיל ביכולת שלכם להבין שביכולתכם להעביר את פרק הזמן הזה סתם או ליצוק לתוכו משמעות אמיתית.

גם אם לא שובצתם לתפקיד עליו חלמתם, יש לכם את היכולת לבחור להפוך את הלימון ללימונדה וליצור את הדבר הנכון לתוך כל מה שתעשו.