התקשרו עכשיו

אימוני כושר לקראת הגיוס למה זה חשוב ואיך עושים את זה נכון? / שירן שלם

האם ניתן לרוץ מרתון בלי תכנית כושר קפדנית ואימונים קפדנית, מדוקדקים וממושכים? האם ניתן לנהוג על רכב, מבלי שעשיתם שיעורי נהיגה תרגלתם פניות, עיקולים, עקיפות ומהמורות?? האם יצאתם למסע בעולם ללא הכנה מדוקדקת לדרך? האם ניתן לטפס על הרים בלי הכנה פיזית מוקדמת וממוקדת?

התשובה לארבעת השאלות האלו היא תשובה אחת ברורה ומדויקת לא!!!

הגיוס לצה"ל, בדיוק כמו ארבעת השאלות שהצגנו לכם כאן, מצריכה גם היא הכנה קפדנית ומקצועית.

הכניסה למערכת הצבאית מושפעת משני מרכיבים עיקריים: התמודדות עם  שינוי מנטלי  קיצוני והעמידה בפני האתגר הפיזי. בני הנוער בימינו ברובם לא רגילים לעמוד 12-18 שעות ביום על הרגליים כאשר בחלק מהזמן ניתנות להם משימות פיזיות שונות לביצוע. העומס הפיזי גם אם עולה בהדרגה הוא משהו שהנערים והנערות המתגייסים אינם מורגלים להם ויכולים ללא הכנה מוקדמת להביא לפציעות ולכאבים שונים.

ההשתלבות בצה"ל ללא הכנה פיזית מתאימה (ולא רק עבור מי שעומד/ת להיות קרבי/ת) אינה פשוטה. זוהי מערכת הדורשת מחייליה לעמוד במשימות המוטלות עליהם במלואן. חלק מהמשימות הן משימות פיזיות לחלוטין. גם חיילים שאינם מיודעים לשירות קרבי נתקלים (לפחות בתקופת השירות הראשונה) בתיזוזים, מסעות, ומשימות פיזיות שונות.

חשיבותה של הכנה פיזית מתאימה לקראת הגיוס, משמעותית ולוקחת זמן. התהליך נבנה נדבך על נדבך. בדומה לאבני יסוד או בניית חומה, חשוב מאוד להתחיל מהיסודות.

ולמה אני מתכוון כשאני כותב הכנה פיזית? בניית כושר קרבי הינו תהליך ממושך שיש להתאים באופן אישי למתאמן עצמו, על פי נקודת המוצא שלו, השאיפות הצבאיות שלו ועוד. בניית תכנית האימון היא השלב הראשון. תכנית כושר מקצועית חייבת להתחיל מנקודה מסוימת ולאט לאט  מעלה את דרגת הקושי.

אימון כושר הוא תהליך שעשוי להיות קשה וסיזיפי ומצריך כושר התמדה גבוה והמון נחישות מצד אחד ומהצד השני, כאשר מגיעים לקו הגמר, הסיפוק גדול מאד.

ההכנה הפיזית יכולה להסתכם בבניית כושר אירובי, בניית סבולת כוח או סבולת מהירות ועבודה על מרכיבים של גמישות וקורדינציה אך יכולה להכיל גם מרכיבים נוספים אשר מעשירים את איכות האימונים. במידה ונבחרת תכנית כושר מורחבת, יושם בכל שבוע דגש על מרכיב או שניים בליווי מרכיב נוסף.

הכנה פיזית לקראת הגיוס לצה"ל אינה אומרת שיש לצאת לפני הצבא למסעות של 20 ק"מ עם משקלים על הגוף, אבל בהחלט קיים צורך לתרגל הליכה עם משקל מועט על הגוף, הליכה בקצב משתנה וריצה בתנאי שטח משתנים כמו חול, שדות חרושים ועליות ביערות וזה על מנת להרגיל ולתרגל את הגוף על מרכיביו השונים להתמודדות עתידית עם המאמץ ולהימנע ממצב שבו ביום הגיוס ימצא את עצמו הגוף מתמודד בפעם הראשונה עם העומסים הפיזיים, מצב שיגביר את הקושי הפיזי והמנטלי ויגדיל את הסיכוי לנזק פיזי גדל.

ניתן לראות בבירור בתקופת השירות הראשונה בצבא את ההבדלים בין מי שעשה הכנה פיזית נכונה לפני הגיוס ובין מי שלא. חייל בעל כושר גופני בסיסי ואף למעלה מזה פנוי להתעסק ביתר קלות עם האתגרים המנטליים ועם חוסר הוודאות שגם ככה מהווים אתגר לא פשוט בתקופה הראשונה של הגיוס.

חייל או חיילת בעלי כושר גופני טוב שנבנה בתקופה המקדימה לגיוס, חווים חוויה שונה לחלוטין והפעולות הבסיסיות קלות להם יותר מאשר למי שלא עשה הכנה פיזית.

גם רמת העייפות פחותה במידה ניכרת היות והגוף הסתגל ותרגל מאמצים בעצימויות שונות לפני הגיוס.

ההכנה הפיזית חשובה ומשמעותית ותיתן יתרון גדול למי שיבחר להתאמן לקראת יום הגיוס,  בעיקר בתקופה הראשונה של השירות.

יש לשים דגש לכך שהאימונים הפיזיים לפני הגיוס מתבצעים תחת בקרה ופיקוח ובליווי של מדריך צמוד ומוסמך וזאת על מנת לא לגרום למתאמן נזק במקום תועלת.

בני נוער המעוניינים בבניית תכנית אימונים מקצועית מוזמנים לפנות אלינו ואנו נתאים עבורם תכנית שעונה על צורכיהם ומתחשבת בתפקידים בהם הם מעוניינים להשתלב. כך תוכלו להתכונן בצורה הנכונה ביותר עבורכם!