התקשרו עכשיו

הדרכת הורים ב 13 שלבים  טיפים להורים לילדים בגיל ההתבגרות / שירן שלם

אינסוף התמודדויות מביא איתו גיל ההתבגרות. הורים רבים ניצבים מבולבלים מול השינויים הקיצוניים של ילדיהם. בשנים האחרונות מתחיל גיל ההתבגרות מוקדם יותר ומציב בפני ההורים מצבים לא פשוטים בלשון המעטה. במאמר זה אנו מגישים לכם 13 טיפים חשובים שיאפשרו לכם לראות את הדברים באור הנכון ולבחור את התנהלותכם במצבים שונים. הטיפים נכתבו מתוך השקפת העולם שלנו לחשיבותה של הדרכת הורים ומתוך אמונה שהכל מתחיל משינוי אחד קטן.

  1. פקחו על שעות השינה: הקפידו על שעות שינה. ילדים מתבגרים נוטים להמעיט בחשיבות של שעות השינה שבדיעבד משפיעות על הגדילה התקינה שלהם ועל ריכוז ומיקוד לאורך כל יום הלימודים שלאחר מכן.
  2. היו ערים לתופעת "דור המסכים": הגבילו את זמן ה"מסכים" של הילדים. נכון זה לא קל, זה דורש שיחה מקדימה, הראו להם את הנזקים לצד התועלת שיש בשימוש נרחב במסכים. חלקם של הילדים יושב שעות ארוכות מול המסך, שימו לב, הישיבה הזו פוגעת לעתים בבריאות שלהם וגורמת לקשיים בלמידה ובריכוז.
  3. פקחו על פעילות הילדים בסלולרי: נסו שהילד לא ילך לישון עם הטלפון הנייד שלו. הילדים נמצאים ברשתות החברתיות ובואצאפ עד מאוחר מאד בלילה בלי פיקוח, גם אם הילד בן 16 –17 הוא עדיין זקוק לשעות שינה וזה אינו נושא לוויכוח. בדקו את שעות הכניסה שלהם לרשתות – זה אפשרי וקל.
  4. הציבו גבולות ברורים: קבעו לילדים גבולות ברורים, הם מחכים לזה, בתחומים שחשוב לכם להציב גבול סמנו אותו היטב בלי אפשרות לחריגה ממנו, הגבול מסמן לילד את האסור והמותר, את הלגיטימי ואת המיותר.
  5. צרו סמכות הורית: סמכות הורית איננה רק במילים, עמדו מאחורי המילים שלכם. הילדים שלכם צמאים לסמכות כמו גם לגבולות, הראו להם שאתם ההורים שלהם ולא חברים. יש להם מספיק חברים או לפחות ככה הם חושבים. הורים יש להם שניים בלבד ולפעמים רק אחד. אם אתם נתקלים בקושי לייצר סמכות הורית נכונה, זה הזמן לבקש עזרה ולהגיע להדרכת הורים ממוקדת.
  6. טפחו בהם את האחריות האישית: למדו אותם שמטלות הבית אינן רק של ההורים. גם הילדים משתמשים בבית ונמצאים בו. אל תעשו הכל לבד, הטילו עליהם אחריות וודאו שהם לוקחים על עצמם מטלות. הראו להם שהם שותפים. צרו עבורם מערכת של חובות וזכויות ובכך תלמדו אותם שיעור חשוב בלקיחת אחריות. חלקו את המטלות  באופן וברור בין כולם ודאגו שכל אחד ממלא את המטלות שקיבל באופן קבוע ובצורה טובה.
  7. למדו אותם התנהלות כלכלית נכונה: הכסף שאתם נותנים לילדים איננו נופל מהשמיים, אתם עובדים קשה מאד בשבילו, סכמו עם הילד כמה כסף מקבל לבילוי, דברו איתו על חסכון והתנהלות כלכלית נכונה. אני מאמין שצריך ללמד את הילדים סדרי עדיפויות והרי תמיד יהיו דברים שהם רוצים ושמעניינים אותם. דרך קבלת החלטות וניהול כלכלי נכון הילדים ילמדו שיעור חשוב לחיים.
  8. צרו תקשורת מקרבת בבית: כשהילדים חוזרים מבית הספר ואתם בבית או כשחזרתם הביתה והם כבר נמצאים מצאו כמה דקות לדבר איתם על יומם. נכון שהילד הממוצע יגיד לכם "היה בסדר" אך האם באמת ניסיתם לדעת או להבין מה עומד מאחורי המילים האלו? לעיתים הילדים צמאים לזמן איתכם ולהתעניינות ביומם.
  9. הקפידו על זמן איכות אישי: אחת לשבועיים – שלושה צאו עם הילד לשעה שלכם איתו בלבד, ללא בן הזוג, ללא האחים האחרים, רק אתם והוא, קפה, ארוחה, סרט, בילוי ששייך לשניכם בלבד והילד יודע ומחכה לזמן ה"אינטימי" והפרטי שלו אתכם, זה יקרב אתכם, יצור דיאלוג ושיתוף.
  10. צרו זמן איכות משפחתי: קבעו פעם בחודש – חודש וחצי טיול משפחתי למקום קרוב או רחוק, זמן איכות משפחתי של להיות כולם יחד, זה יכול להיות בטבע, יכול להיות בנסיעה למקום שאוהבים אבל הכניסו את זה ללוח הזמנים, הדבר יהפוך להרגל שכל בני הבית מחכים לו.
  11. מתי בפעם האחרונה הילד שלכם קרא ספר? הרבה מאד ילדים מאבדים את מיומנות הקריאה וזה מופיע ומפריע בעוצמה בכתות הגבוהות. הקריאה הינה יכולת נרכשת, לא חייבים לסיים ספר בכל שבוע אבל בהחלט צריך לקבוע זמן לקריאה, באם גם אתם קוראים הילדים יראו אתכם ויחקו. אל תוותרו על זה, זה יעזור לילדים בעתיד גם אם כרגע עוד קשה להם לראות את זה והם כועסים על שאתם מכריחים אותם.
  12. מה הילד שלכם אוכל? המדיות השונות מביאות אל עולמם של בני הנוער פיתויים בדמות מזון מהיר, מעובד וחסר ערכים תזונתיים שהינם חיוניים במיוחד בגיל ההתבגרות שבו חלים שינויים גופניים והורמונליים, המשפיעים מאד על הדימוי העצמי. הקפדה על ארוחת בוקר מאוזנת ובריאה בעלת השפעה מכרעת על המשך תפקוד רגוע וריכוז גבוה יותר במהלך יום הלימודים. הקפידו להסביר לילדיכם את חשיבות הרכב המזון שאנחנו אוכלים. שימו לב ל"נשנושים" שמקיפים אותם ביושבם מול הטלוויזיה, המחשב, עם חברים. ראשית מעשה בדוגמה אישית שלנו ההורים.
  13. חבקו אותם ואמרו להם מילה טובה, זה עובד בכל גיל ועם כל ילד ומבוגר, ככל שאנחנו מתבגרים אנחנו נוגעים פחות ומתלוננים יותר, הילדים שלנו זקוקים מגע העוטף ולידיעה שאנחנו שם בשבילם תמיד ובכל מצב גם בלי לדבר.