התקשרו עכשיו

הבכורה מתגייסת שירן שלם

הילד/ה שלנו מתגייס/ת. כבר בשלב שבו מתחיל תהליך הגיוס, חווים הורים רבים חששות, מחשבות ודאגה.
אנחנו מלווים אותם תומכים, מתייעצים למענם ועושים הכל בכדי להקל עליהם את המיונים, הגיבושים המבחנים והלבטים אותם הם פוגשים תוך כדי התהליך. ואז מגיע יום הגיוס…

לרבים מאיתנו, יום הגיוס הוא למעשה פרידה ראשונה, התמודדות לא פשוטה שבה פתאום הילד/ה שגידלנו במשך 18 שנה הופך ביום אחד מהילד הפרטי שלנו לחייל. ואנחנו יודעים בפנים שהמעבר החד הזה, שבין העולם האזרחי והחיים בתיכון לבין עולם הצבא הוא חד, מיידי, וואף פעם לא פשוט. על היום הזה – יום הגיוס כותבת לנו אם לנערה מתגייסת:
"הבכורה מתגייסת! מה זה אומר עלי?
התינוקת גדלה, אני מתבגרת, הבית ישתנה, היא תסתדר? יהיה לה קשה?
המון דברים עוברים בראש, שום דבר לא ברור. בכל זאת, פעם ראשונה…

אני אמא כבר כמעט 18 שנה. מאוד מנוסה. עברתי הרבה. דברים שמחים, עצובים, מרגשים, חדשים, מפתיעים. אבל עוד לא גייסתי בת! שנת י"ב מלאה עד אפס מקום בהמון דברים. מבחנים, הפקות, שנת שירות, מיונים, ראיונות… אין זמן לעצור, להרגיש, לעכל. יש לי תחושה שיום אחד זה פתאום יקרה. היא תארוז תיק ותיסע לה.

קודם לשנת שירות, אחר כך לטירונות, לקורס, לצבא, לדרך אמריקה ואני…? אני אסתדר. אני אתרגל, אני אשמור על הגחלת ואמשיך להיות כאן. אחכה לשמוע. אשתדל לא להציק, אשתדל לתמוך מרחוק.

כן. יהיה בסדר. אני סומכת עליה, היא תסתדר! זו דרכו של עולם! הגוזלים גדלים, פורשים כנפיים ועפים.

ילדה אהובה שלי, מאחלת לך שיהיה לך טוב בדרך. שתצליחי ותצמחי ותעמדי איתנה מול המכשולים שעוד יבואו. סומכת עלייך שתעשי הכי טוב שאת יכולה. ואני?… אני כאן תמיד בשבילך. מלאה אהבה, שומרת על הקן, שיהיה לך תמיד לאן לחזור.
אמא "

מול תחושות דומות עומדים אלפי הורים בכל שנה. לחלקם, ממש כמו שמתואר כאן "נופל" יום הגיוס כרעם ביום בהיר, למרות התהליכים הרבים שאנחנו עוברים יחד איתם. אז איך מתכוננים ליום הגיוס? מה אנחנו יכולים לעשות על מנת להגיע ליום זה מוכנים, מחוזקים ומחזקים, כך שנוכל לתמוך בהם במהלך השירות הצבאי, מול התמודדויות שבהן הם נתקלים אולי בפעם הראשונה בחייהם?

מרבית בתי הספר בארץ מלווים את בני הנוער לקראת הגיוס, בדרך זו או אחרת. אם בהרצאות, ימי פעילות או בייעוץ אישי. אחת הדרכים המומלצות היא הגדלת המעורבות בתהליכי השונים, השתתפות בהרצאות בבתי הספר, שיחות עם יועצת בית הספר, הצפת החששות, לשאול שאלות וללמוד, יחד עם הילדים שלנו.

דרך נוספת היא לבחור בתהליך אימון הורי לקראת גיוס. תהליך האימון מעניק לנו ההורים כלים להתמודד עם יום הגיוס בפרט ועם שאר הימים שיבואו ויפגישו אתכם ללא ספק עם התמודדויות ואתגרים נוספים. "שירות משמעותי בצה"ל" מעמיד לרשותכם ההורים מסלול הדרכה פרטני או קבוצתי, המאפשר לכם להגיע ליום הגיוס מוכנים יותר.