התקשרו עכשיו

הצעד הראשון להגשמת חלום – גיבוש צנחנים / שירן שלם

הדרך להיות לוחם בחטיבת הצנחנים עוברת דרך גיבוש צנחנים. הגיבוש מפגיש את המועמדים בפני אתגרים פיזיים ומנטליים לא פשוטים, ואורכו יומיים. במאמר זה אנו מביאים לכם מידע הדרך להגיע לגיבוש צנחנים ומה מחכה לכם שם.

מי מזומן לגיבוש צנחנים: רק בעלי פרופיל 82 ומעלה אשר סימנו את הצנחנים בעדיפות ראשונה בטופס המנילה יזומנו לגיבוש. לכן במידה ואתם מעוניינים להגיע לצנחנים וודאו כי מילאתם את המנילה נכון.

בנים שזומנו בעבר לגיבוש טייס, מטכ"ל, שלדג, 669, קומנדו ימי או חובלים, סיים את הגיבוש כולו אך לא התקבל, רשאי להגיש בקשה להגיע לחטיבת הצנחנים. נתוני הגיבוש העבר ייבדקו על מנת לקבוע התאמה ליחידה.

היום הראשון של הגיבוש: תתבקשו להתייצב בתל השומר בשעה 08:00. מתחת לסככת הכינוס מתבצע תהליך רישום, קבלת מדים וציוד לגיבוש ותתבקשו למלא שאלון אישי. תעברו אצל הרופא שיבדוק את הטופס הרפואי אותו התבקשתם להביא איתכם ובו חתימת רופא המשפחה שלכם.

בסיום תהליך הרישום תצאו לארוחת צהרים, הקפידו לאכול היטב אם כי לא יותר מידי. אל תחששו לאכול כמו שצריך בגלל הריצה שמחכה לכם לאחר הארוחה היא מתחילה כשעתיים לאחר ארוחת הצהרים וזה זמן מספיק לתת לאוכל להתעכל בגוף. אכילה טובה תסייע לגוף שלכם לעבור את הריצה בצורה טובה וקלה יותר ותספק לו את האנרגיה לה הוא זקוק.

לאחר ארוחת הצהרים תחולקו לקבוצות לכל קבוצה מפקדים שילוו אותה לאורך היום הראשון של הגיבוש. המפקדים לרוב מונים שלושה אנשי סגל, שני חיילי מילואים וחייל סדיר אחד. המפקדים יתנו לכם הסבר קצר על מה שהולך לקרות ומיד יתחילו לטרטר אתכם במשימות שונות של עמידה בזמנים, ותיזוזים שונים לדוגמה – הקפצות ממקום למקום בזמן מסוים, מסדרי מימיות ועוד.

לקראת אחר הצהרים, תצאו למה שנקרא בוחן בר-אור – ריצת 2000 מ"ר. כל אחד מכם יקבל מספר אותו יהיה עליו לצעוק עם הגיעו לקו הסיום של הריצה. הריצה מתבצעת בתנאי שטח לא פשוטים. חלקה בחול מדברי חלקה בעליות וסיבובים. לאורך המסלול קיימת סכנת החלקה ויש לשים לב לבורות בשביל. השביל עצמו, צר מאוד ולרוב מאפשר ריצה של שלושה אשים זה לצד זה.

עשו ככל יכולתכם בריצה. אין לכם צורך "לשמור כוחות" לשאר הגיבוש היות וזה מתחיל רק ביום השני. דאגו לא לקרוע את עצמכם לחלוטין אבל כן נסו למקסם את יכולתכם גם אם אתם בכושר בסיסי נמוך וגם אם התאמנתם לקראת הגיבוש ואתם בכושר מצוין.

חשוב לדעת שלריצת ה 2000 השפעה זניחה יחסית בתוך חישובי התוצאות של הגיבוש עצמו כך שאם השגתם תוצאות טובות בשאר הפרמטרים במהלך הגיבוש והוכחתם מי אתם וכמה אתם רוצים להגיע לחטיבת הצנחנים, סביר להניח שתוצאות הריצה לא ישפיעו לרעה על קבלתכם לחטיבה.

בסיום הריצה, תקבלו ארוחת ערב לאחריה תתאספו ותחולקו מחדש לקבוצות. הקבוצות יחולקו על פי תוצאות הריצה. הקבוצות הן קבוצות הומוגניות כך שבכל קבוצה יש גם אנשים שהשיגו תוצאות טובות בריצה וכאלו שהשיגו תוצאות טובות פחות.

כל קבוצה תלך עם המפקדים שלה להכין את הפקל"ים לקראת יום הגיבוש שמתחיל ביום המחרת ואתם תשובצו לתורנות שמירה לילית (השמירה אורכת כ 20 דק'). נצלו את הלילה לשינה טובה ובסיום תורנות השמירה – חיזרו מייד לישון.

כל אחד יקבל מספר אישי אותו הוא מחויב לענוד על כופתת החולצה לאורך הגיבוש כולו.
על מנת לחסוך זמן בבוקר אני ממליץ לכם למלא את המימייה ולסדר את המספר האישי על הכופתה לפני שאתם הולכים לישון.

היום השני – הגיבוש: בסביבות השעה 03:00 לפנות בוקר – השכמה. המפקדים שומרים מרגע זה על דיסטנס מוקפד. תסדרו את האוהלים ותצאו לגיבוש. לאורך הגיבוש כולו הקפידו על משמעת. זהו אחד הפרמטרים הקריטיים ביותר עליו מסתכלים המפקדים. אל תתחכמו – מלאו את ההוראות בצורה מדויקת ותנו מעצמכם את המקסימום.

בתחילת היום תקבלו הסבר קצר ויינתן לכם זמן לחימום. החימום כולל ריצות ספרינט בעלה קצרה בארוך של כ-20 מטר, הקפת שקי חול וירידה חזרה למטה ועוד וריאציות שונות על אותו הרעיון.
כשאתם מבצעים את הספרינטים חשוב מאוד להקפיד:

1. מי שתופס מיקום טוב מגביר את הסיכוי שלו להיות בשלושה הראשונים לביצוע המשימה. לכן, כשהמפקד אומר להסתדר בשלשות נסו להיות בשלישיה הראשונה אבל, אל תפתחו ריבים סביב זה. זכרו שאתן צוות וחשוב שתהיו מגובשים.

2. צאו לספרינט בהתכווננות אמתית להגיע ראשונים. עוד לפני שהמפקד מזניק. הי מרוכזים בעצמכם ולא בחברים שמסביב וצאו בדיוק בשנייה שמה נאמרת מילת ההזנקה. אם תתכווננו באמת תצליחו להגיע ראשונים או לפחות בשלישיה הראשונה.

מה עוד הולך לקרות בגיבוש: במהלך הגיבוש תעברו בתחנות שונות. זמן כל תחנה בין 45 דקות לשעה. רוב התחנות דורשות מאמץ פיזי רב. במהלכן קיימת סכנה שהייאוש והקושי המנטאלי יגבר על הקושי הפיזי. לכן, חשוב מאוד להגיע לגיבוש בכושר גופני טוב ככל האפשר (בסוף המאמר מחכים לכם מספר טיפים העוסקים בהכנה הפיזית לגיבוש).

ככל שתהיו יותר בכושר ככה תוכלו לגייס את הכוחות הנפשיים שלכם לקשיים המתעוררים במהלך הגיבוש ולהתמודד איתם טוב יותר מבלי להישבר ולבחור ללכת הביתה.

על מנת להצליח לעבור את הגיבוש עד סופו, התרכזו כל פעם במשימה עצמה. על תתעסקו במה מחכה לכם בהמשך או במתי המשימה הקשה הזו תסתיים כבר. הכניסו את הקושי לתוך גבולות ההיגיון. תאמרו לעצמכם שאתם יכולים ותגלו איך למחשבה שלכם יש כוח אדיר להפוך למציאות ואתם מצליחים לגייס כוחות נפש ולהצליח במשימה.

התחנות ביום הגיבוש:

תחנת השקים: זו התחנה הנחשבת לקשה ביותר בגיבוש. רוב משתתפים שיפרשו יעשו זאת בתחנת השקים. בתחנה זו תתבקשו לבצע משימות מגוונות עם שקי החול: ריצה עם שקים הנפתם באוויר הקפת עמוד ועוד. משקל השקים נע בין 10-15 ק"ג. הקפידו לסחוב את השקים תוך שמירה על הגב תוך הרמה והורדה נכונות גם אם זה גוזל מכם קצת זמן. הבריאות שלכם עומדת בראש סדר העדיפויות.

אל תתמקדו בקושי אלא גייסו נחישות וזכרו שלכולם מסביב קשה לא רק לכם. הקושי הפיזי הוא רב יותר מכל מה שהכרתם קודם. זכרו התחנה תסתיים בסופו של דבר ואתם תמשיכו הלאה לתחנה הבאה. נסו להתמקד במחשבה חיובית ולשאוב ממנה כוחות.

אלונקה סוציומטרית: זו תחנה קצרה יחסית לשאר התחנות. בתחנה תוזנקו בכל פעם לאלונקה ותסחבו אותה למקום שאליו יורו לכם. הקפידו להגיע לאלונקה ראשונים בכל הזנקה. זה לא אומר שאתם אלו שיסחבו אותה בכל פעם אבל חשוב שתגיעו בין הראשונים. גם אם לא הצלחתם להגיע בין הראשונים נסו היות הכי גבוה שניתן במדרג ההגעה.

זחילות: זוהי תחנה לא פשוטה ברמה הפיזית. לעתים נראה שהתחנה לא תיגמר לעולם. מומלץ מאוד להקפיד על זחילה נכונה. הבוחנים רואים הכל. שימו לב שאינכם פוגעים באחרים במהלך הזחילה. ודאגו להגיע לנקודה המדויקת אותה הגדיר הבוחן. אל תנסו לקצר ולהרים את הרגליים. כי הבוחנים יראו את זה מיד. שימו לב – וודאו כי אתם מניחים רגלים לצד בכדי למנוע פגיעה בברכיים מלפנים.

מתח: זוהי תחנה נחמדה ולא יותר מידי קשה אם אתם בכושר מינימלי. הקפידו לבצע את ההוראות. כשאומרים לכם לעצום עיניים עיצמו ואל תפקחו עד שתקבלו הוראה לעשות זאת. גם אם אתם לא מבינים את מטרת ההוראה עשו אותה בצורה מושלמת.

משימות קבוצתיות: במהלך הגיבוש יהיו לכם גם משומות קבוצתיות. במשימות אלה בודקים את יכולת העבודה שלכם בצוות. הקפידו להיות פעילים ויוזמים במשימות. הציעו רעיונות שיקדמו את הקבוצה, הימנעו מלצעוק ואל תנסו "לגנוב" את ההצגה. ועיזרו לחברי קבוצתכם במידה ותראו לנכון זה תמיד יותר נקודות זכות.

בסיום התחנות תערכו מסע בהליכה מהירה אל הבסיס שם תחזירו את הציוד ותעברו ראיון אישי. חשוב שתהיו אתם במהלך הראיון. ענו על השאלות בצורה כנה. הבוחנים הם אנשי מילואים מנוסים וידעו לאבחן מי נמצא מולם בכל מקרה.

מה להביא לגיבוש:

שעון: המשימות תמיד עומדות על מדידת זמנים. מי שלא יביא שעון ימצא את עצמו בחוסר וודאות לגבי הזמן שנותר לו לבצע את המשימה וירגיש שלא בנוח.

כלי כתיבה: יסייע לכם לעבור במהירות רבה יותר את שלב מילוי הטפסים ויפנה לכם זמן למנוחה.

שאלון רפואי: אל תשכחו להביא איתכם את השאלון הרפואי עליו חתם לכם רופא המשפחה. מי שלא יביא יצטרך לבזבז זמן בטלפונים ופקסים על מנת להתחיל את הגיבוש. בלי השאלון לא תוכלו לעבור אותו.

בגדי החלפה: למרות שלעתים קר בחוץ, הגוף מוציא הרבה אנרגיה ומזיע. הקפידו ללבוש מתחת למדים רק גופיה אחרת תסבלו מחום מיותר.

כלי רחצה: סבון שמפו – להתרעננות במקלחת טובה.

קצת על ההכנה לקראת הגיבוש: כפי שציינתי למעלה חשוב ומומלץ להגיע לגיבוש בכושר טוב. הדבר יקל עליכם את ביצוע המשימות. מספר חודשים לפני הגיבוש התחילו להתאמן. אני ממליץ לרוץ שלוש פעמים בשבוע בשילוב שכיבות סמיכה וכפיפות בטן.

התאמנו על ריצת 2000 מטר והעלו בהדרגה את אורך הריצה אפילו עד ל 5000 מטר.
הקפידו על נעלים מתאימות לריצה.

כמדריך כושר קרבי ומורה לחינוך גופני אני עומד לרשותכם גם בתחום ההכנה לקראת הגיבוש. במידה ואתם לא מסתדרים אם האימונים לבד וזקוקים לתמיכה, תוכלו לפנות אלי, ל "שירות משמעותי בצה"ל" ואשמח לבנות לכם תכנית אימונים אישית הכוללת מטרות יעדים והנחיות מפורטות שיסייעו לכם להגיע לרמת הכושר הנכונה לכם.

בהצלחה