התקשרו עכשיו

תצפיתניות – העיניים של מדינת ישראל / שירן שלם

תצפיתניות – כמה מאתנו יודעים באמת מה עומד מאחורי התפקיד הקשה והמאתגר הזה? מעבר לשמועות על משמרות ארוכות, ישיבה אינסופית מול מחשב, קושי פיזי ומנטאלי לא פשוט, התפקיד הזה הוא אחד התפקידים המאתגרים והחשובים ביותר בצה"ל. ודורש הרבה חשיבה, ערנות ויכולת קבלת החלטות מהירות ושקולות.

תצפיתנית שייכות לחיל האיסוף הקרבי. התפקיד הוא חלק מאשכול הפעלת מערכות התרעה. מהותו של התפקיד היא ביצוע תצפית ומעקב על גדר המערכת של המדינה. התצפית נערכת על השטחים שמאחורי הגדר ולפניה. התצפיות נעשות באמצעות מכשור טכנולוגי משוכלל. מטרת עבודתן של התצפיתניות היא זיהוי ניסיונות חדירה או פגיעה עוינים בשטח מדינת ישראל והעברת דיווחים לחמ"ל (חדר המלחמה) במקביל לעבודה מול גורמי מודיעין וביטחון שוטף כמו השב"כ, משרד הביטחון וסוכני שטח.

זהו אולי התפקיד החשוב והמשמעותי ביותר בהגנה על גבולות המדינה ולא סתם מכונות התצפיתניות "העיניים של המדינה". עבודתן מהווה חלק בלתי נפרד מפעילות הלוחמים והתפקיד מטיל על כתפיהן אחריות גדולה מאוד. מדובר בתפקיד קשה הדורש ריכוז רב לזמן ממושך ועבודה במשמרות, לכן על המועמדות לתפקיד להיות אחראיות, ערניות ובעלות יכולת קבלת החלטות.

התצפיתניות עובדות מול גורמים צבאיים רבים ולכן עליהן להיות סמכותיות ובעלות יחסי אנוש ברמה גבוהה, אמינות ובעלות "ראש גדול" לקבלת החלטות ברגע האמת. לוחם, מיומן ככל שיהיה, איננו רואה לעולם מעבר לקו האופק ואיננו יודע את המגבלות של תא השטח הניצב לפניו, עבודת התצפיתניות מהווה עבורו עיניים קדמיות ושומרת עליו לאורך כל משך הפעילות המבצעית.

מסלול ההכשרה של תצפיתניות:

טירונות: כל המועמדות לתפקיד מתגייסות ועוברות טירונות רובאי 02. הטירונות מתקיימת בבית הספר לאיסוף קרבי וארכה כשלושה שבועות. במהלך הטירונות יעברו התצפיתניות מטווחי ירי, הסמכת אב"כ, שיעורים בנושא ערכי צה"ל, הכשרת הגשת עזרה ראשונה , סמכות המפקדים, הטרדה מינית, גזרות מדינת ישראל ועוד. בסיום הטירונות יעברו התצפיתניות מבחן סיום (מי מהבנות שלא תעבור את מבחן ההסמכה תצטרך לעשותו שוב) ויושבעו בטקס סיום הטירונות.
עם סיום הטירונות, עוברות התצפיתניות הכשרה בת תשעה שבועות ולאחריה משובצות ביחידות סגורות לאורך גבולות המדינה, שם הן עוברות הכשרה מבצעית שמאפשרת להן להיכנס לתפקיד.

קורס תצפיתניות: במסגרת הקורס, רוכשות התצפיתניות את הידע הנדרש לצורך ביצוע תפקידן במקצועיות מקסימלית. הן מתנסות בחדרי סימולציה המדמים חמ"ל איסוף מבצעי. הכשרת התצפיתנית כוללת את התחומים הבאים:
– איסוף מודיעיני באמצעות אמצעי התצפית בזמן אמת
– ליווי ואבטחת כוחות רגליים, רכובים או כוחות תצפית.
– איסוף מודיעין לפני מבצע על גזרת האיסוף
– הקניית דרכי עבודה יעילות ומהימנות עם הכוחות בשטח.

בסוף קורס תצפיתניות משובצות החיילות לאחד משלושת גדודי החיל: גדוד שחף שאחראי על גזרת גבול סוריה-לבנון, גדוד ניצן בגזרת יהודה ושומרון והבקעה וגדוד נשר בגזרת עזה וגבול מצרים.

הכשרה מבצעית בבסיס: לאחר השיבוץ בבסיסי צה"ל עוברות הבנות חפיפה / הכשרה מבצעית בכדי ליישם את כל הכלים שנלמדו בקורס. במהלך ההכשרה, יכירו התצפיתניות את הגזרה אליה שובצו. משך ההסמכה נע בין שבועיים לחודש, תלוי בגזרה אליה שובצו ובפעילות המבצעית המתרחשת באותה הגזרה בזמן החפיפה המקצועית שלהן.

מהן אפשרויות הקידות של התצפיתניות? בנות שנמצאות מתאימות יוכלו לצאת לקורסי פיקוד מאתגרים:

קורס מפקדות איסוף: מי שיבלטו ביכולת הפיקוד, המנהיגות ויחסי האנוש שלהן, יאותרו לקורס מפקדות איסוף. הקורס מתקיים גם הוא בבית הספר לאיסוף קרבי שבסיירים. במהלך הקורס יועברו שיעורים בנושאי: פיקוד בשגרה, יכולות פיקוד והנהגה, התמצאות בשטח, ניווטים, טופוגרפיה ותנאי אקלים משתנים, ניהול אירוע תצפית ועוד.

מסיימות הקורס יקבלו דרגת סמל וישרתו כמפקדות בחדרי המלחמה בגזרות השונות לאורך גבולות המדינה.

קורס קצינות מעוז: בנות שיסיימו את קורס המפקדות בהצטיינות, יאותרו על ידי סגל הקורס וישלחו לקורס קצינות. הקורס מתקיים בבה"ד 1 ובמסגרת ומועברת הכשרה במגמת מעוז. במהלך קורס הקצינים עוברות החיילות הסמכת רובאי 03, אימוני כושר גופני, שיעורים על ערכי צהל וחינוך, תרגילי ניווט והתמצאות בשטח , נושאי הטרדה מינית ואל מי לפנות במקרה שמתקיימת, דמותו של המפקד וערכיו ועוד.

הקורס אורך 11 שבועות ובסיומו תוענק לבוגרות הקורס סיכת מ"מ.

קצת מתוך עולמן של התצפיתניות:

זהו אחד מתוך מגוון סיפורי מקרה המתאר את מהותו של התפקיד המאתגר הזה. הסיפור לקוח מתוך אתר הגבורה של צה"ל:
זה לא עוד לילה רגיל בחמ"ל, כשבארץ דריכות רבה ומדינה שלמה נחבאת אל המקלטים – קשה שלא לחוש את המתח באוויר. אך גם בימים טרופים כאלו, לא מניחה סמלת (מיל') רוני ג'קסון, אז מפקדת בחמ"ל "אמיתי" של גדוד התצפיתניות "נשר" כי על פני המסך יתגלה לעיניה מחזה קיצוני שכזה. ארבע לפנות בוקר, ימים ראשונים למבצע "צוק איתן".

ג'קסון, שמאיישת את העמדה בחמ"ל המשקיף על קיבוץ סופה מבחינה דרך המצלמה בראש המבצבץ מתוך האדמה. "בשנייה הראשונה הייתי בהלם", היא נזכרת. ג'קסון, שמבינה את גודל ההתרחשות, מתחילה לתפעל את האירוע. "תוך שניות התברר לי כי אותו ראש חשוף הוא רק אחד מתוך שלושה עשר מחבלים שיצאו מן המנהרה מיד אחרי", משחזרת ג'קסון. דקות לאחר הזיהוי כבר הביאו כלי של חיל האוויר שחיסל את המחבלים מלמעלה. "הכול קרה נורא מהר", היא מתארת.

"כן, זה מבהיל. כבר באותם רגעים הבנתי את גודל האירוע", נזכרת ג'קסון. "אלו הרי מחבלים שיוצאים ממנהרה. זה ברור שהם באו לפגוע כמה שאפשר ובנקודות הכי כואבות", היא מסבירה. "יחד עם זאת, ההתנהלות מגיעה באופן טבעי", מוסיפה ג'קסון. "את פשוט מבינה שזה משהו שעלול לקרות ולכן עליך לעשות את מה שצריך – לדווח, לטלפן, לענות לשאלות של כל הגורמים".

רק לאחר האירוע, התפנתה ג'קסון לעכל את שעברה. " כשהכול נגמר, יצאתי רגע החוצה להיות קצת לבד", היא מספרת. "אני ממש זוכרת שרעד לי כל הגוף. פתאום שאלתי את עצמי 'וואו, מה עשינו עכשיו? מה זה היה?' הבנתי מה יכול היה לקרות ואיזה נס התרחש שזה לא קרה", נזכרת ג'קסון, ומדגישה בפשטות. "זה אירוע ענק. אבל זה לא הכול בזכותי. אני בסה"כ הייתי במשמרת הזאת. בסה"כ ביצעתי את התפקיד".

על ערנותה ותפקודה במהלך האירוע קיבלה ג'קסון תעודת ההערכה ממפקד פיקוד הדרום האלוף סמי תורג'מן. וכך נכתב בתעודה: "בתאריך 17.7.2014. סמלת רוני תוך גילוי נחישות, זיהתה שלושה -עשר מחבלים המגיחים מפתח מנהרה. מיד לאחר מכן העבירה סמלת רוני דיווח למפקדיה שמסרו את הפקודות המתאימות והזעיקו כוחות לוחמים. בדקות העוקבות נורתה לעבר המחבלים אש. למרות ניסיון המחבלים להימלט חזרה לשטח רצועת עזה הם נפגעו ונהרגו. בכך סוכל ניסיון המחבלים, שחדרו לשטח מדינת ישראל, לפגוע בחיילי צבא ההגנה לישראל ובתושבי האזור".

לסיכום – זכרו, אם בחרתן להיות תצפיתניות, מחכה לכם שירות צבאי מרתק ומלא אתגרים, תזכו לשבת באחד המקומות המשמעותיים ביותר בצה"ל ולשמור על המדינה במו עיניכן.

שיהיה לכן בהצלחה