התקשרו עכשיו

"רוכבי שמיים" – ככה מתצפתים על שדה הקרב / שירן שלם

בעולם הטכנולוגיה שבו אנחנו חיים ישנם אמצעים רבים המאפשרים לצה"ל לפקח על הנעשה בשדה הקרב עוד לפני כניסת החיילים לתוכו, ואף ללוות אותם במהלך הפעילות המבצעית מהאוויר. על אחד האמצעים המתקדמים האלה אחראי צוות רוכב שמיים.

הצוות מונה כארבעה חיילים ותפקידם הוא הפעלת מזל"ט מיוחד ולאסוף עבור הגדוד הלוחם מידע חשוב וחיוני על שדה הקרב. את המזל"ט מרכיב הצוות בשטח ומיד עם הרכבתו הוא מוזנק לאוויר ומתחיל לבצע את איסוף המידע.

השימוש במזל"ט כחלק ממערך הלוחמה בצה"ל תפס תאוצה לאחר סיומו של מבצע "עופרת יצוקה" ולאור ההצלחה הרבה של כלי הטייס הזעיר הזה הוחלט לעבות את המערך ולהכשיר צוותים נוספים במטרה לאפשר לעוד ועוד גדודים להסתייע במכשור חשוב זה. הגדלת מערך "רוכב שמיים" מאפשרת למעשה למפקדים ולחיילים הלוחמים בשטח, להגדיל את מספר העיניים הצופות לגזרות הלחימה השונות.

ומאפשרת למפקדים שבשטח לקבל החלטות שקולות בזמן אמת תוך התחשבות במידע שלא ניתן לקבל מהקרקע ואשר עשויות להציל חיי אדם.

תפקידו של צוות רוכבי שמים, לתפעל את הכלי עבור המפקדים. הם אלו שיקבעו לאן עליהם להטיס אותו, ואיזה מידע עליו לספק. המזל"ט יספק למפקדים תמונת מצב עדכנית של השטח ושל מיקומי האויב.

מראהו של "רוכב שמיים" דומה לציפור גדולה וביכולתו לטוס בגובה נמוך ברדיוס של עד חמישה עשר קילומטר. משקלו נע בין 5-6 ק"ג והוא מסוגל להישאר באוויר לפרק זמן של כשעתיים.

נגישותו וזמינותו של הכלי למפקדים שבשטח, יכולתו לטוס מתחת לעננות, חשאיות, יכולת ניידות ומתן תמונת מצב אמתית הם רק חלק מהיתרונות של הכלי המתוחכם הזה והוא הופך לחלק בלתי נפרד הגדודי הלוחמה השונים.

יחידת רוכבי שמיים היא יחידה קטנה וחדשה יחסית שנועדה להכשיר את הצוותים בכל הקשור לתפעול מקצועי ואיכותי של הכלי. כאשר המטרה היא אחת – לספק לגדודי הלוחמים את כל ההגנה לה הם זקוקים.

הצוותים עוסקים במשימה יוצאת דופן ומרתקת ולתפקידם חשיבות עליונה. כיום, עוברים חברי היחידה מעבר לאימונים בתפעול הכלי עצמו, גם אימונים שונים ביבשה, יחד עם המפקדים כאשר המטרה היא לאפשר למפקדים עצמם להכיר היטב את יכולות הכלי ולצוותים להתמודד עם תקלות שונות כמו איבוד קשר עם המטוס.

חיילי היחידה המפעילים את הכלי ימשיכו לאחר השירות הסדיר לעשות ביחידה שירות מילואים ובכך למעשה להמשיך ולתת תמיכה לכוחות הסדיר והמילואים בשעת הצורך.