התקשרו עכשיו

קצין קשר ותקשוב גדודי: מסלול ייעודי לקצונה קרבית / שירן שלם

חיל התקשוב אחראי על כל מערכי הקשר, המחשבים והתקשורת בצה"ל, תחומי הפעילות שלו מרתקים, מאתגרים ומשמעותיים מאוד למערכת הצבאית . מאמר זה שופך אור על יחידה מיוחדת זו, ועל מגוון המסלולים בהם ניתן להשתלב בחיל זה.

חיל התקשוב נמצא למעשה בכל מקום והוא נדבך חשוב התומך בכל המערכות הצבאיות. תחום האחריות שלו רחב מאוד וכולל בין היתר קביעה של מדיניות בנושאי הצפנה ופיתוח מערכות בטחון ומידע. עם כניסת העידן הדיגיטלי שיפר צה"ל את היכולות הטכנולוגיות שלו, דבר שמאפשר תמיכה טובה יותר בכוחות הלוחמים בשטח. על נושא זה אמון חיל התקשוב. באמצעות מערכות מתקדמות אלה מסוגלים היום מפקדים הבכירים לשלוט באופן מלא בכוחות הלוחמה השונים באוויר, בים ובייבשה, ולהביא לתוצאות מדויקות ומוצלחות יותר. חיל תקשוב חולש על תחומים רבים ומגוונים: פיתוח מערכות לוחמה אלקטרוניות, מערכות מכ"ם (גילוי כיוון מרחוק), מערכות סלולאריות, לווייניות ועוד.

לחיל התקשוב שני מסלולים מבצעיים: מסלול מבצעי המיועד לבנות, והמסלול הקרבי המיועד לבנים. שני המסלולים מוגדרים כתפקידים ייחודיים ואליהם מתקבלים רק הטובים ביותר.

קצת על תפקיד קצין קשר ותקשוב גדודי:
מפקד מחלקת תקשוב בגדודים הקרביים, מפקד על מחלקה של לוחמים מנוסים ומקצועיים אשר מתמחים בהפעלת מערכות דיגיטליות מתקדמות, ומפעילה דרכן תחומים מגוונים אשר מאפשרים למפקדים הבכירים את השליטה המקסימלית על כל הכוחות בכל פעילות מבצעית או מצב לוחמה. יחד עם גדודי החי"ר, השריון, התותחנים והיחידות המיוחדות, נחשבת מחלקת הקשר"ג למחלקה לוחמת לכל דבר ועניין ומהווה חלק בלתי נפרד מהלחימה. התפקיד מאפשר קידום ופיתוח קריירה צבאית מרתקת בתוך ליבת חיל התקשוב.

מסלול ההכשרה לתפקיד קשר"ג מיועד להכשיר קציני תקשוב קרביים בגדודים הלוחמים בצה"ל. ייחודו של המסלול הוא בשילוב שבין שירות קרבי, פיתוח כישורי פיקוד ומנהיגות, לבין הכשרה מקצועית בתחומי הקשר, המחשבים והתקשורת (תקשוב).

מועמדים אשר נמצאים מתאימים למסלול ההכשרה, יעברו את השלבים השונים שלו כקבוצה מגובשת ומאוחדת. מה שאומר שמרגע שהתקבלת למסלול ההכשרה הינך חלק בלתי נפרד מקבוצה מגובשת של אנשים איכותיים.

לתפקיד מתקבלים רק בעלי כשירות רפואית ללוחמה ביחידות חי"ר שונות, או ליחידות לוחמה שאינן חי"ר. על מנת להתקבל למסלול יש לעבור מסלול מיונים הכולל:

זימון למיונים למסלול קשר"ג נקבע בהתאם לצורכי המערכת הצבאית.

לאחר שעברתם את תהליכי המיון הראשונים המצוינים למעלה, תעברו טירונות בת עשרה שבועות, רובאי 03 וקורס מקצועי בן עשרה שבועות בביה"ס הארצי לתקשוב בבה"ד 7.

בסיום ההכשרה תצאו לתעסוקה מבצעית במשך חמישה שבועות ולאחריה לשירות ביחידה מבצעית במסגרתה תסופחו למשך 12 שבועות, לגדודי חי"ר, שריון, תותחנים או הנדסה.

עם סיום הסיפוח ליחידות השונות, תעברו קורס מפקדים בן שמונה שבועות. זהו קורס מפקדי כיתות אג"מ המתקיים בביה"ס להנדסה צבאית.

השלב הבא במסלול הוא קורס קצינים. קורס הקצינים מחולק לשני חלקים:

קורס קציני יבשה – מתקיים בבה"ד 1 ומשותף לחיילי חי"ר, תותחנים, תקשוב, הנדסה, תותחנים, נ"מ ויחידות מיוחדות. משך הקורס חודשיים וחצי.

קורס קציני תקשוב קרבי – מתקיים בביה"ס הארצי לתקשוב בבה"ד 7 בצריפין ובו תתמקצעו מתפקידכם כקציני קשר"ג. משך הקורס 15 שבועות.

במהלך ההכשרה, תוענק לכל החיילים סיכת מפקד כיתה וסיכת מסלול ובסיומה מוענקת דרגת סגן משנה.
אם בחרתם לגשת לתפקיד קשר"ג דעו כי אתם נמצאים בתוך מערכת משמעותית מאוד עבור צה"ל, וכי אתם עומדים בפני תפקיד מאתגר ומעניין הפותח בפניכם אפשרויות קידום ופיתוח קריירה צבאית בתפקידים שונים בחיל התקשוב ולאחר השחרור מאפשר השתלבות אזרחית בתוך חברות היי-טק ותקשורת.

בהצלחה.