התקשרו עכשיו

מיונים לתיאטרון צה"ל וללהקות הצבאיות / שירן שלם

רבים מהזמרים והאומנים בישראל התחילו את דרכם בשירות הצבאי. גיוס לתיאטרון צה"ל או ללהקות הצבאיות הוא הזדמנות לשירות מרתק שלעיתים גם פותח דלתות לעתיד. למי פתוחה ההזדמנות? איך מגישים מועמדות? מהם השלבים בתהליך המיון? על הכל במאמר הבא.

למי פתוחה ההזדמנות? המיונים ללהקות הצבאיות פתוחים לכל המועמדים לשירות בצה”ל, על-פי הקריטריונים הבאים:

שימו לב – המיונים ללהקות צבאיות ולתאטרון צה”ל הם חד פעמיים! בניגוד למיוני-לוחמים ולגיבושים השונים, במקרה הזה אין אפשרות להיבחן פעם נוספת. מדובר ב מיונים קדם צבאיים.

לעיתים נזכרים חיילים, שברצונם לשרת בלהקה צבאית, לאחר שהתגייסו הם משרתים כבר בצבא. חשוב להבין שהדבר לא יהיה אפשרי אם לא ניגשתם למיונים עוד בטרם הגיוס לצבא.

איך נרשמים למיונים? מועמד לשירות שנמצא בשנת י"ב, המעוניין להhבחן ללהקות הצבאיות או לתאטרון צה"ל, יפנה ללשכת הגיוס באזור מגוריו (או זו שבה הוא מטופל) במהלך חודש נובמבר, עם פרסום הודעה רשמית באינטרנט ובלוחות המודעות על תחילת ההרשמה ויבקש להגיע לכנס השנתי של הלהקות הצבאיות.

ההרשמות לגופי הבידור בצה"ל נפתחת למשך חודש בלבד. על כן – יש לכם רק חודש לטפל בהגשת הבקשה בלשכת הגיוס. עם סיום ההרשמה, לא יעזרו לכם תירוצים וגם אם הם מוצדקים לחלוטין, לא תוכלו להגיש מועמדות.

ניתן להירשם מראש בשאלון העדפות שמצורף אליכם במעמד הצו הראשון, אפשר להיכנס לאתר האינטרנט “עולים על מדים” או לאתר חיל החינוך והנוער (שם תמצאו הסבר מפורט על להקה צבאית ותאטרון צה”ל) ואפשר להתקשר ישירות למדור הפקות בחיל החינוך ולבקש פרטים, שם תוכלו לקבל את הפרטים (קישורים ומספרי טלפון, תוכלו למצוא בסוף המאמר).

מהו הכנס השנתי של הלהקות הצבאיות? מדי שנה, בחודש דצמבר מתקיים כנס הסברה המיוחד, בו נחשפים המועמדים לפעילות הלהקות, ומקבלים הסברים על תהליך המיון ונרשמים למבחנים. בכנס מקבלים תאריך לאודישן במקצועות השונים.

הכנה למיונים בתחום השירה: עליכם להכין, שני שירים בעלי אופי שונה – שיר קצבי ושיר שקט. הבחינה מתבצעת בע”פ – אין להיכנס לבחינה עם דפי מילים. חשוב להדגיש, הבחינה מתבצעת פעם אחת בלבד, לא תינתן אפשרות לבחינה חוזרת למועמד שיגיע לא מוכן.

שימו לב, לליווי השירה, באפשרותך לבחור באחת מן האפשרויות הבאות לליווי שירתך:

  1. במקום הבחינה מצוי פסנתר. פסנתרן מקצועי מטעם הצבא יוכל ללוות אותך (במידה ובחרת בשיר שאינו מוכר, חובה להגיע עם דפי תווים).
  2. הבאת “פלייבק” על גבי דיסק (CD).
  3. הבאת נגן ליווי מטעמכם (פסנתרן/ גיטריסט).

הציוד הנדרש למיונים בתחום השירה:

הכנה למיונים בתחום הנגינה: למיוני הנגינה יש להכין שני קטעי נגינה בעלי מקצב שונה.
ניתן להתמיין למקצועות הנגינה בכלים הבאים: קלידים, גיטרה חשמלית, גיטרה בס, גיטרה קלסית ואקוסטית, תופים וכלי הקשה.

הציוד הנדרש למיונים בתחום הנגינה:

הכנה למיונים בתחום התאטרון: עלייך להכין שני קטעים בעלי אופי שונה – קטע קומי וקטע דרמטי.
הבחינה מתבצעת בע”פ – אין להיכנס לבחינה עם טקסט. חשוב להדגיש, הבחינה מתבצעת פעם אחת בלבד, לא תינתן אפשרות לבחינה חוזרת למועמד שיגיע לא מוכן.

הציוד הנדרש למיונים בתחום התאטרון:

מהם שלבי המיונים?

השלב הראשון של המיונים (ינואר – פברואר): המיונים מתקיימים במספר סבבים. בכל סבב, נכנסים לאולם כ-20 נבחנים, אשר מתיישבים בצד הבמה, מול הבוחנים. בקריאת שמכם, תיגשו למרכז הבמה ותתחילו במונולוג או בשיר שהכנתם.

מהר מאוד הבוחנים יעצרו אתכם ויגידו “תודה רבה”. ככל הנראה לא תספיקו לבצע את המונולוג/השיר השני שהכנתם. בשלב זה מגיעים המון אנשים מכל קצוות הארץ, ומטבע הדברים, ישנם כאלה שלא מתאימים בעליל לגופי הבידור בצה”ל. השלב הראשון הוא בעצם סינון ראשוני.

מומלץ להגיע למיונים מוקדם מאוד, יש הרבה מאוד נבחנים, וככל שתקדימו כך תצאו מהבחינה המלחיצה מהר יותר. (הבחינה מזכירה קצת את המיונים הראשונים שאתם רגילים לראות בתכניות הריאליטי השונות).

בערך שעה לאחר בסיום הסבב שבו נבחנתם, תקבלו תשובה האם עברתם לשלב הבא.

השלב השני של המיונים (פברואר – מרץ): בדומה לשלב הראשון יגיעו כל אותם המוכשרים שעברו את השלב הראשון ויתמודדו במבחן האמיתי מי מתאים ומי לא.

לשלב זה יזומנו כ- 100-150 איש. בשלב זה תקבלו זמן רב יותר מהבוחנים. מומלץ לבחור להציג דווקא את אותו שיר/מונולוג שלא הספקתם להציג בשלב הראשון, בכדי להראות גיוון ביכולתכם. בתום השלב הזה תדעו אם עברתם לשלב האחרון של הבחינות.

גם הפעם תקבלו תשובה האם עברתם לשלב הבא, בערך שעה לאחר בסיום הסבב שבו נבחנתם.

שימו לב! השלב השני לא חייב להסתיים בבחינה אחת. ישנם שנים, בהם כמות המועמדים שעברו את השלב הראשון גדולה מהרגיל ולכן יבוצע מיון נוסף כחלק מהשלב השני. במידה ויתקיים מבחן נוסף תצטרכו לבצע שיר או מונולוג שהכנתם ואך קיימת גם אופציה לפיה תתבקשו לשיר שיר לבקשת הבוחנים ולא את השיר שהכנתם. וזאת על מנת לבחון את רמת היצירתיות שלכם, וכיצד אתם עומדים בלחץ והתמודדות עם שיר או קטע לא מוכר מראש.

השלב השלישי של המיונים (מרץ – אפריל): הפעם זהו המבחן האחרון והגורלי. בשלב זה כל המועמדים ש"שרדו” את השלבים המוקדמים, נכנסים יחדיו לחדר הבחינה למיון שנמשך זמן רב, לעתים גם למעלה משעה. לשלב זה מגיעים כ-50 איש.

למיונים ללהקה צבאית (שירה ונגינה): לא צריך להכין שום שיר. השלב מתבסס בעיקר על שמיעה מוסיקלית ותפיסה של שירים. נציג הבוחנים מלמד שיר מוכר (למקרה שחלק מהנבחנים לא מכיר) וקול שני לאותו השיר. עליכם להתחלק לזוגות ולבצע את השיר פעמיים, פעם כשאתם מבצעים מלודיה ופעם בביצוע הקול השני. בבחינה זו בוחנים למעשה את יכולתכם לעבוד עם פרטנר וללמוד קולות של שיר.

למיונים לתאטרון צה”ל (משחק): אחרי שהצגתם את עצמכם בדרך ייחודית מול הבוחנים, תידרשו להציע את “ארסנל” הדמויות שלכם בסיטואציות מאולתרות. בבחינה זו תידרשו “להיזרק” לתרגילי אימפרוביזציה.
בבחינה זו יבחנו את דרך האלתור שלכם ואת הכישרון הטבעי, זאת משום שבבחינה זו אין צורך להכין דבר כתוב מראש ומוכן מראש. לעיתים, בבחינה זו מבקשים הבוחנים שתיקחו את אחד המונולוגים מהשלבים הקודמים ותבצעו אותו, הפעם בדמות אחרת לגמרי.

מתן תשובות סופות ימסרו ע”י מיטב בלבד באמצעות הדואר (אפריל – מאי). כ-25 מועמדים מתקבלים ללהקה.

שלב מיונים נוסף: שלב זה לא קשור לכישרון השירה הנגינה או המשחק שלכם אלא עוסק בבחינת אישיות.
שלב זה מתקיים אי שם בסביבות השלב השני או השלישי ותלוי בכמות הנבחנים שעוברים הלאה.

בשלב זה תעברו ראיון אישי, הראיון ייערך על ידי מראיין מתחום הפסיכולוגיה (לא חייב להיות פסיכולוג). במהלך הראיון תישאלו שאלות וייבחנו את יכולתכם להסתגל למערכת הנוקשה של גופי הבידור בצה”ל. השאלות מנסות לבדוק את יכולתכם לשיר או לשחק במצבי לחץ, להתמודד עם חברי להקה נוספים אשר לא תמיד תסתדרו איתם, ועד כמה אתם מעוניינים לשרת בתפקיד זה.

קצת טלפונים וקישורים לסיום:

מדור הפקות: 03-7377377 ימים א'-ד' בין השעות 9:30-12:00, 13:00-15:30.
אתר האינטרנט של חיל החינוך והנוער: www.aka.idf.il
תיאום טלפוני מול מרכז שירות קדם צבאי ארצי: 03-7388888