התקשרו עכשיו

מה עושות מש"קיות החינוך? / שירן שלם

לצד ההתעסקות באימונים, מערכי חירום, אימונים, משמעת מקפיד צה"ל גם על רווחת חייליו. בימי שגרה הוא דואג לחיילים לימי כיף, העשרה, אפשרויות קידום והתפתחות אישית. חיל החינוך של צה"ל הוא הממונה על תחום זה ומי שאחראית לו בתוך היחידה היא מש"קית החינוך.

תחומי האחריות של מש"קית החינוך הם מגוונים מאוד:

מש"קית החינוך ממונה על תקציב החינוך של היחידה בתיאום ועבודה שוטפת מול רס"ר המחנה או קצין השלישות. היא אחראית לפרסם את הפעילויות, לבצע הרשמה ולדאוג שהפעילות תצא לפועל על הצד הטוב ביותר.

מי יכולה להיות מש"קית חינוך? את המתאימות לתפקיד מאתרים באיתור קדם צבאי ועל סמך הנתונים האישיים של הבנות. על מנת להתקבל תצטרכי לעבור ראיון אישי ומבחן ידע הכולל מעבר למבחן עצמו גם תרגיל לבחינת היכולת ההסברתית שלך וכן דינמיקה קבוצתית. במידה ותמצאי מתאימה תתחילי הכשרה מתאימה על מנת שתוכלי לבצע את התפקיד במקצועיות.

על תהליך ההכשרה של מש"קית החינוך: מיד לאחר הגיוס לצבא, עוברות מש"קיות החינוך טירונות רובאי 02 שאורכה שלושה שבועות.

עם סיום הטירונות מתחיל קורס מש"קיות החינוך. הקורס מתקיים במחנה אברהם באזור צומת מסמיה באזור הערים קריית מלאכי וגדרה ומונה בין 60 – 100 חיילות. הבנות מחולקות לבין שתיים לשלוש מחלקות המחולקות ביניהם לצוותים קטנים יותר.

מחנה אברהם הינו בסיס ברמה טובה ביחס לשאר בסיסי הטירונות האחרים. המגורים בתוך חדרים בנויים (עד שמונה בנות בחדר). גם רמת האוכל השירותים והמקלחות סבירה בהחלט ביחס לבסיסים אחרים.

אורכו של הקורס כשלושה חודשים, לעיתים עקב שיקולי לו"ז, שיבוץ וכוח אדם מקוצר או מתארך הקורס.

במהלכו של הקורס, לומדות הבנות תכנים שונים וברובם מרתקים. כמובן שלעיתים מועברים גם תכנים פחות מעניינים אבל זה חלק בלתי נפרד ממה שחייבים לדעת.

תוך כדי הקורס מתבצעת סדרת חינוך מחוץ לבסיס הבנות עוברות ולומדות להכיר את הארץ מצפון לדרום. בנוסף, מתבצעת במהלך הקורס סדרת חינוך מדהימה ומלאה בתכנים מעניינים בירושלים.

היציאות הביתה מתבצעות לרוב כל יום שישי בבקר למעט סגירה של שישבת אחת לשלושה שבועות, כך יוצא שבמהלך הקורס והטירונות, נשארת כל אחת בין שלוש לחמש שבתות.
סגירת שבת בבסיס יכולה להפוך להזדמנות מצוינת להכיר עוד בנות, לגלות מיהן החברות שלך ולמי תתחברי בהמשך הקורס.

חשוב לציין שלמרות העיסוק בתחומים בעלי אופי "חופשי" יותר, מתקיימת משמעת צבאית במהלך הקורס כולו כולל ענישה במידה וביצעת מעשה שאינו תקין. בנות שלא עמדו בהוראות במהלך השבוע נרשמות ע"י המפקדת ועל פי חומרת העבירה מוחלט על ענישה מתאימה. דרך ענישה פופולרית היא קבלת שעות ביציאה מה שאומר עיכוב היציאה הביתה במספר שעות על פי חומרת המעשה ולשיקול דעת המפקדות. מעשים חמורים מאוד יקבלו תגובה מתאימה.

עם סיום הקורס: משובצות הבנות בבסיסי הקבע שלהן. זה יכול להיות בסיס פתוח או סגור. לרוב מקבלות הבנות את השיבוץ אותו ביקשו אך לא תמיד. חשוב לזכור שצה"ל מקבל החלטות על פי מגוון שיקולים ולאו דווקא רצונה של מש"קית החינוך. השיקולים כוללים את ציוני הבנות בקורס ואת צרכי הצבא (להם עדיפות ראשונה).

ההתמודדות עם התפקיד בשטח: ישנם בסיסים בהם מקבלת מש"קית החינוך מהמפקד חופש פעולה שיאפשר לה למלא את תפקידה בצורה טובה, מקצועית ומלאה. אולם, ישנם בסיסים בהם נתקלות הבנות בחומות בצורות ובחוסר שיתוף פעולה עם המפקד. בבסיסים כאלה נדרשת מהבנות נחישות לצד גמישות. השיקולים אינם אישיים נגד מש"קית החינוך, אלא נובעים לרוב, מתוך אילוצים מערכתיים שונים.

החשוב ביותר הוא לזכור שלמרות הקושי, יש ביכולתה של כל אחת להוציא את הטוב ביותר שיכולה מהתפקיד, לגלות גמישות ועיקשות במידה.