התקשרו עכשיו

מדריכות חי"ר – ליבת היחידה הקרבית בצה"ל / שירן שלם

מדריכות החי"ר הן חלק בלתי נפרד ממערך הלוחמה. כל אחת בהתאם ליחידה אליה היא משתייכת. תפקידן הוא ללמד ולהכשיר את החיילים ולהפוך אותם מחיילים ללוחמים. הן מלמדות אותם להפעיל כלי נשק, לנהוג בטנקים, לנטרל פצצות ומוקשים. חלקן מלוות את המערך האזרחי בעורף וחלקן יוצאות לאימונים בשטח יחד עם הבנים.

זהו אחד הקורסים נחשב האיכותיים, הקשים והמבוקשים ביותר שיש לבנות. למרות הביקוש גדול מאד, רק חלק קטן מהבנות מצליח להגיע אליו. התפקיד דורש הרבה אנרגיה, מוטיבציה, יכולת אלתור ורצון לתרום. אחד הפרמטרים החשובים ביותר על מנת לבצע את התפקיד בצורה טובה זה להיות אדם חברותי וחיובי ולהתמיד בערכים אשר מובילים להצלחה בכל השירות. הנה כל מה שמומלץ לדעת לפני שמתחילים במסלול ההכשרה הלא פשוט הזה:

איך מגיעים לקורס? מי שמעוניינת להשתלב במערך מדריכות החי"ר תמלא את האפשרות בשאלון ההעדפות שלה. במידה ונתוניה האישיים ימצאו מתאימים לתפקיד, ועל פי שיקוליה של המערכת הצבאית, תזומן לקורס הנחשק.

מי שקיבלה זימון לקורס תעבור מסלול הכשרה מאתגר וקרבי במיוחד לאחריו תשובץ ב יחידה קרבית ותזכה להיות חלק בלתי נפרד ממערך הלוחמה בצה"ל.

מהו מסלול ההכשרה? לאחר שרשרת החיול בבקו"ם תגענה הבנות לביסל"ח 17. (בסיס ליד ירוחם) שם תעבורנה טירונות 02 מורחבת. במהלך הטירונות מסתובבות הבנות עם נשק 16-M מקוצר אך לא יוצאות איתו הביתה. מיד לאחר הטירונות יתחיל הקורס עצמו. משך הטירונות הוא שבועיים, היות והקורס מתחיל מייד לאחר מכן.

לאורך כל תקופת ההכשרה מומלץ לשתף את בנות הצוות בקשיים כשמתעוררים כאלה. ברוב המכריע של המקרים מגלות הבנות שגם חברותיהן מתמודדות עם אותם הקשיים, הידיעה ש"את לא לבד" מאפשרת לבנות לתמוך אחת בשנייה ויחד לעבור את השבוע הזה.

טירונות 02 מורחב: במהלך הטירונות עוברות הבנות שיעורים על תכנים צבאיים בסיסיים, שיעורי נשק, שיעורי קשר, שיעורי ערך ושיחות פתיחה. הן לומדות ומתרגלות עמידה מול חיילים במפגשים הראשונים ועוד.

ברוב המקרים סוגרות הבנות שבת ראשונה, שבת זו נקראת בפי החיילות "שבת גיבוש", במהלך השבוע יבינו הבנות היטב שנגמרה תקופת האזרחות ומעכשיו הן חיילות לכל דבר. בשבוע הזה מקבלות בנות רבות מעין הלם ראשוני בשל מעבר החד ומהיר, מהעולם האזרחי, בו עשו ל מה שרצו, לעולם צבאי המתאפיין בביצוע מטלות ומשימות ללא התחשבות ברצונן האישי. הכל בזמנים כאשר המפקדות לרוב קשוחות ולא מאפשרות מרחב וזמן לבטלה. המעבר החד הזה לא מאפשר לבנות תקופת הסתגלות.

ביומיים האחרונים לטירונות תעבורנה הבנות ביום מטווחים בשטח. היומיים מסתיימים במסע מ"כית, בסיומו מקבלות הבנות את התגיות שאומרות שהן עכשיו חניכות בקורס מדריכות חי"ר. טקס הענקת התגיות הוא טקס צבאי לכל דבר הכולל תרגילי סדר וטקס השבעה מרגש עם ההורים, בסיומו יוצאים הביתה.

שבוע מב"ב (מיומנויות בסיסיות בהדרכה): בשבוע הזה לומדות הבנות את הבסיס של ההדרכה וכיצד להדריך בצורה הטובה ביותר. את השבוע הזה ידריכו מש"קיות רציניות של הקורס, המש"קיות יעזרו לבנות בכל מה שרק צריך ולכן חשוב מאוד לא להסס ולפנות ולהעלות כל שאלה.

במהלך השבוע מתחילות הבנות בהתנסויות מעשיות ראשונות הן ברמת המיקרו והן ברמת המאקרו. במיקרו תעביר כל אחת מהבנות 10 דקות על כל נושא שתבחר. את המערך עליה לבנות בעצמה כמובן. במאקרו תעביר כל אחת 15 דקות. בסוף כל התנסות תקבל כל אחת משוב, בהתחלה מהצוות ואז מהמפקדת. בסוף השבוע ייערך מבחן מסכם על כל מה שלמדת.

חשוב לזכור: שבוע מב"ב הוא הפרקטיקה שאותה מיישמות הבנות לאורך כל שירותן הצבאי. זה גם שבוע קשה כי כאן לומדות הבנות מה זו עייפות מצטברת ומה דרוש ממדריכה רצינית. את רוב היום מבלות הבנות בכיתה. השיעורים ארוכים, לפעמים ההפסקות לא מספיקות אבל זה מה שיש. השבוע הזה הוא ההוכחה כי לא במקרה נבחרתן לקורס ואתן חייבות להצטיין.

רמה א' – מעלים את הרמה: עכשיו הגיע השלב להתנסות של ממש. הרמה כל אחת בצוות תקבל נושא מסוים וחומר עיוני רלוונטי (מים, טופוגרפיה, אומדן טווח, ניווט, מנהיגות, רתק, מציאת הצפון וכו') , ותבנה מערך שיעור כולל הכנה של האמצעים השונים להעברת השיעור. משך השיעור 40 דקות. לצורך הכנת השיעור ניתן זמן מוקצב ולא ארוך במיוחד, בו יצטרכו הבנות לקרוא את החומר, לתכנן מערך שיעור ולהכין את האמצעים.

במהלך ההכשרה, עולה דרגת הקושי והלחץ משלב לשלב. אחת הטכניקות החשובות להתמודדות עם האתגרים היא ללמוד ליהנות מהשיעור שתעבירי ולקחת הכל בקלות. העבודה תיעשה בקבוצות קטנות (שמונה בנות ) וכל אחת תעביר את השיעור לקבוצתה.

עם סיום השבוע תעבורנה הבנות מבחן מסכם על כל הנושאים אותם העבירו במהלך השבוע. כלומר, כל אחת מהבנות תיבחן על הנושא אותו העבירה ועל הנושאים שהבנות שבצוות שלה העבירו לכיתה. מומלץ לעשות סיכום של הנושא שהעברת ואז כל בת לוקחת את הסיכומים של הבנות האחרות ללמוד מהן למבחן.

במהלך שבוע מב"ב, מושם דגש גם על תכני חי"ר, מדובר על תכנים מעניינים ביותר. כחלק מהשבוע מתקיים יצאו הבנות למסע סמל.

ש ד א ו ת! זהו אולי שבוע הכי מלחיץ בעולם. וללא ספק השבוע הכי מאתגר, הכי חוויתי והכי כיפי שבנות קורס חי"ר יעברו. שבוע שלם בשטח, רק שטח!

בשבוע הזה לומדות הבנות מיהו באמת החי"רניק ואיך זה מרגיש. . בשבוע זה יפגשו הבנות עם דברים שלא העלו על דעתן שיעשו: תרגילי פרט-חוליה, מטווחים במא"ג ומק"כ (כלי נשק בשימוש צה"ל), ניווטיו ותרגול במציאת הצפון, הסוואה, היטמעות בשטח בלילה וביום, צביעת פנים, משחקים כיפיים ועוד. השינה באוהלים כמובן! והאוכל מבוסס על מנות קרב כי הרי מדובר במדריכות בשטח.

בסוף השבוע מתקיים מסע מ"מ בחזרה לבסיס בהליכה רגלית עם קצת משקל והציוד על הגב, לא מאד קשה ובעיקר נחמד ושובר שגרה.

שבוע העשרה: שבוע של לימודי ידיעת הארץ , שמירות, ועוד. זהו שבוע רגוע יחסית ודרגת הקושי שלו בהחלט רגוע ביחס למה שעברו הבנות עד עכשיו.

רמה ב' – ההכשרה ממשיכה ועולה דרגה: בשבוע זה עולה שוב רמת הקושי. בדומה למשימות הקודמות מקבלת כל אחת מהבנות נושא לבניית שיעור בן 45 דקות וכן חומר רלוויני. נושאי השיעורים הפעם עוסקים בסוגי נשקים וכלי לחימה צה"ליים.

ההתמקדות בשבוע הזה היא על מקצועיות. במהלך העברת השיעור ייכנסו אנשי סגל מפקדים ישירים וקצינים מהקורס או מקורסים אחרים לשיעור וישאלו את המדריכה שאלות כלליות על הנושא וגם שאלות שלא קשורות לנושא. המדריכה תצטרך להבדיל בין שאלה רלוונטית לשאלה לא רלוונטית, וגם להגדיל ראש וללמוד דברים שלא נמצאים במערך שקיבלה.

מקצועיות זה אחד הדגשים החשובים ביותר של מדריכת חי"ר לכן זהו שבוע חשוב ביותר ! חלק מהאנשים שיכנסו יפריעו בכוונה וירצו לראות איך מגיבה המדריכה להפרעות. חשוב לקחת הרבה אויר, אין מה להילחץ או לכעוס וחשוב לזכור שבמהלך השירות נפגשות מדריכות החי"ר במקרים גרועים מזה בהרבה.

שבוע בצאלים: זה שבוע אימונים מגוון הנוגע בתחומי לוחמה בשטח בנוי, מטווחים עם לייזר וציינים שונים וגם הפעלת האמר בסיסית ונסיעה מבצעית. לא מדובר בשבוע קשה פיזית, אבל העייפות המצטברת גדולה מאוד. יש לשים לב בלוחמה בשטח בנוי להרבה מאד פרטים קטנים, המפקדים מסתכלים על הבנות לאורך כל הזמן ובוחנים מקצועיות, אמינות, חברות ועוד.

רמה ג' עכשיו זה כבר ממש רציני: בשבוע זה עוברת ההתנסות לפאזה חדשה לחלוטין. הבנות יצטרכו לתת ביצועים ברמה הגבוהה ביותר. כל מדריכה – חיילת בקורס המשימה כביכול זהה: נושא, חומר הפעם שיעור בן 50 דקות . גם כאן יבדקו המקצועיות של הבנות באמצעות שאלות באמצע השיעור. הפעם ידמו אנשי הסגל חניכים בעיתיים. הם יסיחו את דעת המדריכה, יפריעו ויבחנו כיצד מתמודדות הבנות עם העניין ואילו פתרונות ימצאו לבעיות בזמן ההדרכה.

מדובר בשבירת דיסטנס עצבנית לחמישים דקות! המפקדת תירדם בשיעור, תשיר, תצלם, תדבר בפלאפון, תריץ צחוקים על המדריכה, כל הסגל ייכנס לשיעור, יזרקו ניירות, ישפריצו עם רובה מים ועוד כיד הדמיון הטובה.

חשוב מאוד לעשות כל מאמץ להתמודד ולנסות להעביר כמה שיותר מהשיעור! החוויה מכניסה להלם ברגע הראשון. ומהבנות נדרש להתאפס במהירות ולהמשיך להעביר את החומר מבלי לצאת מאיפוס או לאבד שליטה.
בסוף השבוע שוב מבחן, למרות שלא יהיה לך מושג מה למדת.

שבוע סיכום: זהו השבוע האחרון של הקורס והוא מתאפיין בשיחות סיכום מפה ועד להודעה חדשה, תרגילי סדר שהרס"ר מנהל בלי הפסקה, מסע מ"פ מסכם לתוך הזריחה ונגמר רחוק מהבסיס. זהו למעשה השלב הסופי להכשרה. ומתחילים לגעת בשיבוץ ליחידה המתאימה לכל אחת מהבנות.

בסיום השבוע מתקיים טקס וסוף סוף מקבלות הבנות את השרוך והרב"ט! עם סיום הטקס נשבר גם הדיסטנס עם המפקדות והמפקדים, הבנות מקבלות שיבוצים ויוצאות הביתה.

הנה כמה מילים שכתבה לנו מדריכת חי"ר: "כשאת חוזרת לבסיס לאחר הסוף שבוע או לאחר חופשת רגילה של שבוע מתחיל התפקיד האמיתי לדוגמא : נפתח מחזור, לדוגמא אוגוסט 2016.

יש הכנת סגל, אני מכירה את המ"פ ,רס"פ, עמ"פ סמ"פ המ"מים, סמלים, מפקדים. המפל"ג שזה סרס"פ, ב'קוד חופ"ל. אני בודקת שהם יודעים את כל החומר הקשור אליי ואחר כך גם שהם יודעים להעביר אותו. לאחר מכן החיילים מתגייסים וכל שאר הדברים שאמרתי מקודם הנוגעים אליי, שבוע-שבועיים מראש אני יושבת עם המ"פ והמפקדים על הפקודה.

השיא של התפקיד שלי זה שבוע ההסמכות. אני מסמיכה את הפק"ליסטים על הנשקים שלי. כל משקית מסמיכה נשק אחד. לאחר שמונה חודשים יש הקצאה ראשונה לסבב ב'. אפשר לצאת למכ"יות (כלומר לפקד על חיילות שהתגייסו) בביסל"ח 17. או לצאת לקצונה".