התקשרו עכשיו

מד"ן גדנ"ע – התפקיד והאתגרים שבו / רון גולדשטיין

כחלק מהאני מאמין של "שירות משמעותי בצה"ל" אנו נוהגים לחשוף בפניכם, תלמידי י"ב מידע חשוב על התפקידים השונים בצה"ל. במאמר זה, תמצאו מידע על תפקיד חווייתי ומאתגר – מדריך נוער בבסיסי הגדנ"ע. המאמר נכתב ע"י רון גולדשטיין, מפקד בבסיס הגדנ"ע בשדה בוקר שהסכים לשתף אותנו, ואתכם בתפקיד המרתק והמשמעותי שהוא וחבריו עושים.

 הי שמי רון, את שירותי הצבאי התחלתי בבה"ד החינוך והנוער בקורס מד"נים (מדרכי נוער). אחרי כשלושה וחצי חודשים של הכשרה, קיבלתי שרוך ודרגה ושובצתי להיות מפקד בבסיס הגדנ"ע שבשדה בוקר.
 קצת על התפקיד: תפקיד מד"ן בסיס, הוא תפקיד שמביא אותך להיות מפקד על מלשב"ים (מועמדים לשירות בטחון) בשבוע הגדנ"ע. התפקיד בא ליצור חוויה צבאית משמעותית אצל החניכים ולעודד את גיוסם לצה"ל . כיום ישנם שלושה בסיסים בארץ המעבירים שבועות גדנ"ע: צלמון, ג'וערה , ושדה בוקר. במהלך שבוע הגדנ"ע המפקד/ת מעבירים תכני רובאות, שדאות, חייליות וערכי צה"ל ומשמש כמפקד צוות לכל דבר.

החוויה שלי מהתפקיד: אחרי הקורס שובצתי בשדה בוקר. הגעתי לפלוגה ולמחלקה אליה שובצתי וכבר בשבוע השני שלי בבסיס, קיבלתי קבוצה של בני נוער להעביר להם שבוע גדנ"ע. הקבוצה הראשונה שלי הייתה קבוצה של נערים ונערות מארצות הברית, שהגיעו לארץ לחצי שנה ובאו לחוות חוויה צבאית. הם לא ידעו כלום ולא הכירו. הכל היה חדש להם ולמען האמת גם לי. הם לא ראו את זה, מבחינתם הייתי עולם ומלואו. הייתי המפקד!

 ככל שהשבועות חלפו, הגיעו קבוצות תלמידים מגוונות ואיתם גם חוויות קשות יותר וקשות פחות. קשה להסביר במילים עד כמה חמישה ימים, יכולים להיות משמעותיים עבור אנשים ואילו שינויים הם יכולים לעבור בזמן קצר כל כך. בכל שבוע מגיעים אלינו בני נוער מכל רחבי הארץ. מכל המינים, מכל הסוגים: נוער מבתי ספר פרטיים, נוער קיבוצי, נוער בסיכון, ניפלטי מסגרות נוער מחו"ל ועוד. בכל שבוע אני מגלה את הנוער מחדש. מגלה עוד נדבך שלא חשבתי שקיים במדינה הקטנה שלנו. אני פוגש אנשים, מפתח קשרים ויוצר עבורם ועבורי חוויה משמעותית.
במהלך השבוע אני מפקד על צוות. מפקד לכל דבר ועניין. נותן פקודות כמו כל מפקד/ת בצה"ל. ההבדל היחיד הוא שההנעה של החניכים שלי לא באה מתוך מתוך הפקודות אלא מתוך האדם שמפקד עליהם. היופי שבדבר הוא שהחניכים עושים את הדברים לא כי הם צריכים וזו הפקודה, אלא מתוך הערכה לבנאדם שעומד מולם ומתוך הכבוד שהם רוכשים לו.
החוויה של עולם הגדנ"ע היא חוויה מדהימה. אני מתבגר משבוע לשבוע ומגלה דברים וכוחות בתוכי שלא ידעתי שקיימים בי.
בנוסף, להיות חלק מבסיס גדנ"ע זו חוויה בפני עצמה. בסיסי הגדנ"ע הם בסיסים קטנים ומשפחתיים. כולם מכירים ואוהבים את כולם. אני מקבל יחס אישי אפילו ממפקד הבסיס שמכיר את כל חייליו.
הבסיס הפך עבורי לבית שני. אני מרגיש שאני נמצא במקום בטוח ומוכר. אני אוהב את הבסיס וגאה להיות חלק ממנו. בסיסי הגדנ"ע ידועים בגאוות היחידה שלהם דבר המתבטא בצורה שרק בסיסי גדנ"ע יודעים לעשות. אם זה שירים מורליים, סיכות בסיסים, כובעים ועוד שלל דברים היוצרים גאוות יחידה.
אפשרויות קידום בתפקיד: לתפקיד מד"נ גדנ"ע, קיימות אפשרויות קידום שונות. אחרי 22 שבועות בהם העברתי שבוע גדנ"ע לקבוצות (לא ברצף). קודמתי להיות סמל מחלקה. סמל מחלקה הוא הדמות המשמעתית,האחראית על כלל המפקדים במחלקה ועל המשמעת של החניכים.
עולם הגדנ"ע הוא עולם מופלא בעל שפה והתנהלות משלו. זהו עולם של נתינה לטובת החברה ושל ידיעה כי אתה עושה את הטוב ביותר על מנת להכשיר את אזרחי המדינה הזו, להיות אזרחים משמעותיים ואיכותיים יותר.

חיל החינוך והנוער, משקיע רבות כדי לייצר את החוויה המשמעותית ביותר שהוא יכול לבני הנוער, שהם בעצם, החיילים של המחר. אני עדיין בקשר עם לא מעט מהחניכים עליהם פיקדתי בשבוע הגדנ"ע. אני עוזר ומלווה אותם בתהליך הגיוס שלהם ויכול לספר שגם חניכים שכשהגיעו לשבוע,ולא רצו להתגייס, משרתים כיום כחיילים וחיילות מן המניין.

 וכן, זה גם קצת בזכותי.
 אם אתם מעוניינים לדעת עוד על התפקיד ועל הקורס ואיך מגישים מועמדות אליו, היכנסו לכאן