התקשרו עכשיו

להתנדב לצה"ל – מידע על השלבים בתהליך ההתנדבות / שירן שלם

כחלק מתהליכי הגיוס נקבע לכל מתגייס פרופיל אישי. הפרופיל הוא אחד המרכיבים אשר יקבעו האם מתגייס יכול לשרת בקרבי, ואילו  תפקידים הוא יכול או לא יכול לבצע. לעיתים, ישנן בעיות בריאותיות ונפשיות שונות, בגינן מקבל מעומד לגיוס פרופיל 21 קבוע או זמני. משמעות הדבר היא פטור משירות בצבא. במידה וקיבלת פרופיל 21, את/ה רשאי/ת להגיש בקשה להתנדב לשירות צבאי. מאמר זה ישפוך מעט אור על השלבים השונים בתהליך ההתנדבות.

איך מגישים בקשה להתנדבות?

על מנת להגיש בקשה להתנדבות לשירות בצבא עלייך לפנות למדור פרט בלשכת הגיוס הקרובה למקום מגוריך. במדור פרט יושב/ת אחראי/ת מתנדבים ותפקידה לטפל בפניות ותהליכי התנדבות. יש לקחת בחשבון שתהליכי ההתנדבות אורכים זמן ולכן מומלץ לפנות מוקדם ככל האפשר מרגע קבלת הפטור על מנת לזרז את התהליכים עד הגיוס עצמו.

 מה קורה לאחר הגשת הבקשה?

לאחר הגשת הבקשה, מתקיימים מספר תהליכים אשר מטרתם לבדוק האם המועמד/ת להתנדבות אכן יכולים לשרת בצה"ל:

 השלמת תהליכי צו ראשון: במידה וטרם הושלמו תהליכי הצו הראשון תתבקש/י להשלים את התהליך הכולל מבחנים פסיכוטכניים וראיון אישי.

וועדה רפואית: תתבקש/י להגיע לוועדה רפואית אשר תאמת את הנתונים הרפואיים ותדון מחדש במצבך הבריאותי לאחר סיום התהליכים בלשכת הגיוס מועבר התיק לתא המתנדבים. תהליך זה לוקח כחודשיים מיום הגשת הבקשה בלשכת הגיוס.

 העברת תיק לתא המתנדבים: מרגע הגעת התיק לתא המתנדבים, הוא מועבר לגורם רפואי מוסמך וזה ידון בבקשת המתנדב/ת. רק במידה ואישר הגורם הרפואי את כשירותך להתנדב לצה"ל, תזומן/י לראיון בוועדת המתנדבים.

 המצאת מסמכים רפואיים: יתכן ותתבקש/י להעביר מסמכים רפואיים נוספים לתא המתנדבים. הגשת המסמכים הם תנאי לקיום הראיון בוועדת המתנדבים,

 שים/י לב: זמן ההמתנה עד לקבלת זימון לוועדה עומד על שלושה – ארבעה חודשים. על כן מומלץ כי תעביר/י  את כל המסמכים שתתבקש/י בהקדם על פי ההנחיות שימסרו לך. האחריות על העברת המסמכים הינה על המתנדב/ת. רק לאחר קבלת החומר הרפואי , יועבר התיק לרופא אשר יבחן שנית את נושא הזימון לועדת המתנדבים.

 במקרים בהם מדובר במלש"ב בעל פרופיל נפשי, יועבר המועמד להתנדבות לאבחון במרכז לבריאות הנפש. רק לאחר האבחון וקבלת חתימה המאשרת את סיום התהליכים בלשכת הגיוס, יועבר התיק לגורם הרפואי המוסמך על מנת שיאשר זימון לוועדת המתנדבים.   

 במקביל לתהליכים שציינו, יישלח לביתך שאלן העדפות בשאלון זה תתבקש לדרך את התפקידים המוצעים לך ולהחזירם בתוך שבועיים לתא המתנדבים. מלא/י את השאלות ביסודיות תוך חשיבה רצינית על משמעותו של כל תפקיד. ניתן לקבל מידע על תפקידים שונים באינטרנט.

 לכשיסתיימו כל התהליכים הרשמיים תזומן/י לוועדת המתנדבים. בוועדה מתקבלת ההחלטה הסופית האם לאשר את התנדבותך מבחינה רפואית. במידה ואושרה ההתנדבות תינתן לך האפשרות לבחור את מועד גיוסך לצה"ל. וכחודש לפני מועד הגיוס, ובהסתמך על טופס ההעדפות שמלאת, תקבל/י זימון לראיון על מנת לקבוע לאיזה תפקיד את/ה נשלח/ת.

 יום הגיוס:

לאחר תהליך ארוך, הגעת ליום הגיוס. כמו כל חייל אחר, תתייצב/י בלשכת הגיוס הקרובה למקום מגוריך ומשם תועבר/י בהסעה מסודרת לבסיס מיטב (בקו"ם לשעבר)  שם תעבור/י את שרשרת החיול. בסיום יום זה, תישלח/י חזרה לביתך, לא לפני תקבל/י תדרוך קצר על מקום ושעת ההתייצבות בצריפין בבה"ד 7, שם תעבור/י השתלמות מתנדבים בת חמישה ימים. בהשתלמות מועברים התכנים שעוברים חיילים בשירות חובה במהלך הטירונות. בסיומה של ההשתלמות, תעבור/י טקס השבעה. הטקס מתקיים בנוכחות ההורים ובסיומו יקבל כל חייל/ת צו התייצבות ליחידה אליה הוא מיועד.

על פי הנחיות חדשות של צה"ל, משך השירות הצבאי לחיילים מתנדבים אשר טרם גיוסם נמצאו לא כשירים על רקע בריאותי או נפשי,  עומד על 24 חודשים. זהו זמן שירות מינימלי ולא יחול במקרים של שיבוצים מיוחדים וקורסים ארוכים. במקרים אלו יקבע משך השירות באופן מיוחד.