התקשרו עכשיו

להיות פרמדיק צבא מה זה אומר? / שירן שלם

זהו אולי אחד התפקידים בעלי השליחות הגדולה ביותר. זוהי הזדמנות מופלאה להיות שם ברגעים קריטיים, ולהציל חיים. לצד השליחות הגדולה עומדת התמודדות לא פשוטה המצריכה חוסן נפשי ולב רחב אנושי ופתוח. במאמר זה נציג בפניכם את תפקידו של הפרמדיק הצבאי ונספר לכם על מסלול ההכשרה ועל תנאי הקבלה לתפקיד חשוב ומאתגר זה.

תפקידו של הפרמדיק הוא מתן טיפול רפואי במקרי חירום (בניגוד לרופא שמספק שירותי רפואה בשגרה) רפואת החירות נוגעת בשני תחומים עיקריים – רפואה פנימית וטיפול במקרי טראומה. הוא מוגדר כאיש הצוות בעל ההסמכה הבכירה ביותר פרט לרופא ובסמכותו- לבצע פרוצדורות מתקדמות כמו עירוי מרכזי, מתן תרופות מצילות חיים דרך הווריד, ביצוע ניתוחי שדה ועוד, גם ללא נוכחות רופא בשטח. למעשה מהווה הפרמדיק ראש צוות חירום רפואי והוא הסמכות העליונה בכל קבלת החלטה בעת הגעתו של צוות החירום לשטח.

תפקיד הפרמדיק נכנס לצבא אי שם בסוף שנות ה 90 במטרה למלא מחסור ברופאים בצה"ל. זמן ההכשרה הקצר באופן משמעותי מזה של הכשרת רופא, והעובדה שזהו כוח עבודה זול יותר מצד אחד ומהצד השני העובדה שפרמדיק רשאי לבצע כמעט כל פרוצדורה רפואית נדרשת, היוו בסיס איתן לקבלת החלטה צבאית להכנסת התפקיד למערך הרפואה של צה"ל.

פרמדיק צבאי הוא פרמדיק בעל רישיון אזרחי ממשרד הבריאות אשר עברקורס פרמדיקים צבאיים או עתודאי לרפואת חירום שהוסמך למקצוע. צה"ל ביצע מספר שינויים בהרשאות וסמכויות הפרמדיק הצבאי וכן בוצעו שינויים קלים בפרוטוקולים המנחים אותו בעבודתו. שינויים אלה הם המבדילים בין תפקיד הפרמדיק בצבא לבין תפקידו באזרחות.

הפרמדיק הצבאי משובץ ביחידות הלוחמות, בבסיסי אימון חיילי, חטיבות מרחביות, ניידות טיפול נמרץ צבאי וכן בתפקידי הדרכה שונים.

למי מתאים מסלול זה? המסלול מיועד לבנים ולבנות בעלי פרופיל 72 ומעלה, קב"א 53 ומעלה, אשר ברשותם תעודת בגרות מלאה והם בעלי מוטיבציה גבוהה לשירות צבאי. אין עדיפות למתנדבי נוער מד"א.

הבנות יצטרכו לחתום "דין אישה כדין גבר" כלומר, שירות צבאי סדיר של שלוששנים, זאת בנוסף לחתימה על קד"צ עליו חותמים כולם (בנים ובנות).

בנות, אם אתן רוצות תפקיד משמעותי בעל אופי קרבי ומאתגר, זאת אופציה מצוינת בשבילכן.
בנים, גם עבורכם זוהי הזדמנות להשתלב בתפקיד משמעותי ומאתגר בעל אופי קרבי, אבל חשוב לציין שאם אתם מחפשים לרוץ בג'בלאות עם סכין בין השיניים, לא זו מהות המקצוע. הפרמדיק הוא אמנם קרבי, אך הוא אינו לוחם בהגדרתו. הוא נכנס עם הכוחות הלוחמים וגם משתתף בלחימה אם יש צורך בכך, אך הסיבה לשמה הוא קיים היא טיפול בפצועים ולא שיתוק האויב.

מהו תהליך הקבלה לתפקיד? חשוב שתדעו את הנתון הבא: מתוך 1,600 מועמדים פוטנציאליים בשנה, כ-400 מועמדים בלבד מזומנים למיונים, ומתוכם כ-40 בלבד מתקבלים לקורס.

הקורס נפתח פעמיים בשנה, בחודשים אוגוסט ונובמבר.

המזומנים יצטרכו לעבור שני ימי מיון:

יום המיונים הראשון כולל הסבר קצר על התפקיד,מספר מבדקי אינטראקציה קבוצתית וראיונות אישיים. בסוף המיון הראשון מקבלים המועמדים חוברת עם חלק קטן מהחומר הלימודי. במהלך השבוע שלאחר המיון יקבלו המועמדים תשובה אם עברו את המיון הראשון. המועמדים אשר יעברו ימשיכו ליום המיונים הבא.

יום המיונים השני יתקיים מספר ימים לאחר מכן, ויכלול מבחן אמריקאי על החומר שבחוברת, הרצאה עיונית ולאחריה מבחן אמריקאי וראיון נוסף. מי שיעברו את שני ימי המיון בהצלחה, ייכנסו למסלול ההכשרה בדרך להיות פרמדיקים צבאיים.

מהו מסלול ההכשרה של הפרמדיק הצבאי? מסלול ההכשרה בנוי מחמישה חלקים ואורכו כ 13 חודשים. במהלך המסלול משלב בין לימודי רפואה עיוניים לבין התנסויות בשטח. זהו מסלול מרתק ומלא עניין.

חלק א'- קד"צ (קורס קדם צבאי): משך הקורס ארבעה חודשים ומתקיים בבה"ד 10 (בה"ד חיל הרפואה) בצריפין. חניכי הקורס יקבלו מעמד של שוחר ויהיו כפופים למפקד ולסגל צבאי. לאורך הקורס כולו ילבשו השוחרים מדים וישנו בבה"ד. במהלך הקורס ילמדו השוחרים את כל החומר העיוני של הקורס.

בכל שבוע נלמדתמסה גדולה של חומר החל מרמת התא, ועד לאנטומיה, פיזיולוגיה לפתופיזיולוגיותודרכי טיפול. בתחילת כל שבוע יתקיים מבחן מקיף על הנושאים שנלמדו.

חניך שלא יעבור את המבחן, יקבל מועד ב' ובמידה ולא עבר גם אותו יעבור "אימות" בעל פה מול פאנל בוחנים. חניך שיכשל בפעם השלישית, יעלה לוועדה מול הקרפ"ר (קצין רפואה ראשי) אשר יחליטהאם להדיחו מהקורס.

הקד"צ הוא חלק מאוד אינטנסיבי ודורש יכולות ריכוז ולמידה גבוהות במיוחד. ובסופו יהיה בידי המסיימים ידע רפואי נרחב. החניכים אשר יגיעו לסיום חלק זה, יגיעו במרוכז לבקו"ם , יעברו חיול ויהפכו לחוגרים.

טירונות 03: מיד לאחר החיול יעברו המועמדים לתפקיד פרמדיק צבאי טירונות. הטירונות מתקיימת בבסיס "זיקים" ואורכה כחודשיים. במהלך הטירונות מקבלים החיילים הכשרה קרבית בסיסית הכוללת מספר שבועות בשטח, תרגילי פרט-חוליה והכשרה עלנשק.

חלק ב'- בתי חולים: במשך חמישה שבועות ישובצו החיילים בבתי חולים שונים ברחבי הארץ. לראשונה ייחשפו לחולים בשר- ודם. החניכים יעברו במחלקות השונות בבית החולים – מלר"ד (מחלקה לרפואה דחופה), טיפול נמרץ לב, מלר"ד ילדים, חדרי ניתוח וחדרי לידה. הם יתמקצעו בביצוע פרוצדורות בסיסיות כגון פתיחת ורידים ואינטונציות, כמו גם לקיחת אנמנזה ובדיקה גופנית. לאורך כל התקופה, ישנו החיילים בבתיהם וילבשו מדי מד"א/בי"ח.

חלק ג'- מד"א: במהלך ארבעת החודשים הקרובים, יוצמדו החניכים לפרמדיק-חונך ויבצעו לפחות 80 משמרות בניידות/אמבולנס טיפול נמרץ (נט"ן/אט"ן) של מגן דוד אדום. החניכים יתקדמו, כל אחד בקצב שלו, החל ממשמרות צפייה בודדות ועד לניהול מלא של הצוות באמבולנס וטיפול בחולים/פצועים מורכבים וקשים.

בסוף השלב, ובמידה אם הפרמדיק החונך ימצא את החניך מתאים,יוגש החניך למבחן מס"ר (מרכז סימולציה רפואית), לאחריו יקבל את הרישיון האזרחי. גםבשלב זה החניכים ישנו בבתיהם וילבשו מדי מד"א.

חלק ד'- השלמה צבאית: אורך חלק זה שבעה שבועות והוא מתקיים בבה"ד 10. זהו השלב הצבאי של ההכשרה. שלב זה כולל שיעורים עיוניים בנושאים הקשורים במבנה הצבא וסכמות הטיפול הרפואי בצבא. במהלכו יתקיימו תרגולי פצוע בודד תרגולי אר"ן – אירוע רב נפגעים), סיפוחים ליחידות השונות, מטווחים, שבועות שטח, סיורים ותכני העשרה.

עם סיום שלב ההשלמה הצבאית יקבלו בוגרי הקורס הסמכה כפרמדיקים צבאיים, ישובצו ליחידות ויצאו לרגילה.

עם סיום הקורס: כל פרמדיק מגיע ליחידה, ופועל בהתאם לצרכים שלה.
בזמן שגרה, יצטרף הפרמדיק לחוליית פיקוד קדמית (חפ"ק) וילווה את הכוחות באימונים ותרגילים וילווה פתיחת וסגירת צירים ויתפוס כוננות בתאג"ד (תחנת איסוף גדודית) יחד עם הרופא.

בזמן במלחמה, נכנסים חלק מהפרמדיקים ייכנסו אל תוך שטחי האש (יחד עם התאג"ד) וחלקם נשאר בעורף, בהתאם לצרכי הצבא.

נוהל שימור כשירות: על מנת לשמור על כשירות, מחויב כל פרמדיק צבאי, לבצע לפחות שש משמרות בחודש במד"א. המשמרות יבוצעו כחלק מהשירות הצבאי ולא על חשבון זמנו הפנוי של הפרמדיק, ובתיאום עם הממונים עליו ביחידה.