התקשרו עכשיו

הקומנדו של זרוע היבשה: יחידת אגוז / שירן שלם

יחידת אגוז נחשבת ליחידת הקומנדו של זרוע היבשה בצה"ל. זוהי אחת היחידות המובחרות ביותר במערך הלוחמה היבשתי של צהל וכל חייליה משרתים בה על בסיס התנדבותי. במקור, נועדה היחידה ללחימה בטקטיקה של יחידת גרילה, נגד ארגון החיזבאללה וארגוני טרור נוספים ברצועת הביטחון שבגבול לבנון אולם לאור התרחבות תופעת לוחמת הגרילה לגזרות נוספת בארץ פרושה יחידה זו גם בגבולות נוספים. בואו לשמוע קצת יותר על היחידה ואתגריה הלא פשוטים.

היחידה מתמחה בלוחמה בשטח סבוך, בשדאות, הסוואה ועוד. ניסיונה הרב של היחידה בלחימה מול כוחות לא סדירים ובמיוחד מול חיזבאללה בדרום לבנון, השפיע רבות על תורות הלחימה של חטיבות החי"ר והיחידות המיוחדות בצה"ל.

יחידת אגוז היא יחידה ניידת, הפועלת בכל מקום ובכל גזרה שנדרשת. כיום מהווה היחידה את יחידת הקומנדו של זרוע היבשה ובעצם כפופה ישירות למפקד זרוע היבשה (עם המעבר לחטיבת הקומנדו).

קצת רקע היסטורי: היחידה הוקמה בשנת 1995, ככוח לחימה איכותי אשר יועד ללחימה בתוואי השטח של דרום לבנון. הקמתה באה מתוך הצורך לתת מענה מבצעי להתמודדות של צה"ל עם ארגון החיזבאללה בדרום לבנון. מאחורי הקמתה, עמד רעיון מבצעי שיאפשר לחיילי צה"ל להתמודד עם תנאי הלוחמה הקשים מול ארגוני הטרור והגרילה הלבנוניים ולבצע עבודה איכותית ומשמעותית. כך הוקמה יחידת קומנדו קטנה ואיכותית שהפכה לאחת היחידות המובחרות בצה"ל.

שמה של היחידה לקוח מסיירת אגוז המיתולוגית. יחידה של חיילים דרוזים שפעלה בשנות ה- 50 כסיירת מיוחדת וכגדוד חי"ר מאמצע שנות ה- 60 ועד לאמצע שנות ה- 70.

בשנת 1995 כאמור, הוקמה היחידה ביוזמתו של אלוף פיקוד הצפון בזמנו, האלוף עמירם לוין, שבעקבות הלחימה הקשה בארגון החיזבאללה, הבין את הצורך המיוחד למתן מענה הולם לתופעת הלוחמת הגרילה.

מכיוון שחטיבת גולני נחשבת לחטיבה של פיקוד צפון, הוכנסה היחידה מבחינה אג"מית (אגף מבצעים) תחת חטיבת גולני וזאת על אף שלמעשה לא היה קשר רב בין החטיבה ליחידה. בתאריך 24 בדצמבר 2015, נערך טקס הפרידה מהיחידה, לאור מעברה לחטיבת הקומנדו אשר עתידה לקום בתחילת שנת 2016.

בתוך מספר חודשים מהקמתה, החלה היחידה לבצע פעילות מבצעית בכל אזור דרום לבנון. עם הזמן, חדרה פעילות היחידה עוד פנימה לתוך רצועת הביטחון – ואף מעבר לה.

מי יכול להתקבל ליחידה? על מנת להתקבל ליחידה, נדרש קב"א גבוה 52+ ופרופיל 82-97, ללא סעיפים פוסלים. ניתן להתקבל גם עם סעיף ראיה ומשקפיים אך לא כסעיף פוסל וחמור.

איך מגיעים ליחידת אגוז? הדרך ליחידת אגוז משתנה בימים אלו עם מעבר היחידה לחטיבת קומנדו של צה"ל בתחילת 2016. חיילים העומדים בתנאי הקבלה ומעוניינים להגיע ליחידה, יוכלו להגיע אליה דרך הגיבושים ה"גדולים" (גיבושים ליחידות המובחרות, שייטת מטכ"ל וחובלים). במידה ולא יעברו את הגיבושים ה"גדולים" יעברו ראיונות לגיוס ליחידת אגוז וכנראה שגם גיבוש ייעודי מקדים לחטיבת הקומנדו (דבר זה יאושר סופית בזמן הקרוב).

מהו מסלול ההכשרה של היחידה? המסלול אורך כשנה וארבעה חודשים. חיילי היחידה עוברים הכשרות שונות ורוכשים מיומנויות רבות. בין היתר בתחום הלו"ז(הלוחמה הזעירה), סדרות ייעודיות, קורס צניחה, הסוואה ושדאות, קורס לוט"ר (לוחמה בטרור), קורס פיקודי, לש"ב (לוחמה בשטח בנוי), מארבים ניווטים ועוד.

חלק גדול מההכשרות מתבצעות בתוך תוואי האופייני לאזור הצפון. כמו כן מושם דגש רב על ניווטים מדויקים וניווטים בתנאי שטח האופייניים לצפון הארץ.

סדרות הניווט, קשות , מאתגרות ומביאות את הלוחם כמעט לקצה גבול היכולת ולהתמודדות פיזית אך בעיקר נפשית שלא התנסה והורגל בה וכל זאת במטרה להפוך אותו ללוחם האיכותי ביותר שניתן ולהכין אותו בצורה הטובה ביותר למשימות העומדות בפניו בזמן אמת.