התקשרו עכשיו

הטובים לטייס או, מה מחכה לך בגיבוש טייס? / גל נער שעבר גיבוש

קורס טייס הוא אחד האתגרים הקשים ביותר בצה"ל וכפועל יוצא מעובדה זו, רמת הקושי של גיבושי הטייס גבוהה מאוד. אורכו של גיבוש טייס הוא חמישה ימים בהם תידרשו לעמידה באתגרים פיזים ונפשיים לא פשוטים. ביקשנו מגל, נער שעבר גיבוש טייס בשנת 2014, לשתף אותנו בחוויה שעבר ולתת טיפים שיעזרו לכם – המועמדים לגיבוש טייס לעבור את הגיבוש ולהתקרב עוד קצת לחלום – להיות טייס. אז מה מחכה לכם בגיבוש הטייס? איך ניתן להתכונן קצת יותר טוב לקראתו, ומהם הכוחות הפיזיים והנפשיים שלהם תידרשו במהלכו? על כל זה מספר לנו גל:

קצת רקע כללי וסטטיסטיקות:

0% בלבד (כ 600 איש) מהנערים שמתחילים מיונים לטייס מגיעים לגיבוש עצמו. כ 80% מהמוזמנים לגיבוש יסיימו אותו בעוד כ 20% יחתמו ויתור במהלכו. מתוך המסיימים את הגיבוש 50% יתקבלו לקורס טייס. רק כ – 15-20% מהמתחילים את קורס הטייס יסיימו את הקורס ויהפכו לטייסים. כ 15% מהמסיימים קורס טייס יהיו טייסי קרב. הסטטיסטיקה הפשוטה אומרת שאם קיבלת זימון לגיבוש טייס יש לך 7% להפוך לטייס ו 1% להיות טייס קרב.

רציתי לשתף אתכם בחוויות שלי מגיבוש הטייס שעברתי. וגם לתת לכם טיפים חשובים שיעזרו לכם, אני מקווה לעבור את הגיבוש הלא פשוט הזה בהצלחה.  במהלך הגיבוש התמודדתי עם הרבה קשיים פיזית אבל גם עם לא מעט מחשבות והתמודדות מנטלית נפשית. קחו בחשבון – מרגע שהגעתם לגיבוש אתם נבחנים על כל פרט קטן שתעשו. הכל נרשם ונלקח בחשבון.

היום הראשון לגיבוש: בבוקר הגעתי לתל השומר. היו שם המון אנשים, התרגשות גדולה. מילאנו טפסים ועלינו לאוטובוס שלקח אותנו לבסיס חצרים הנמצא 10 דק' מבאר שבע. כבר בדרך לבסיס בדק הרופא את הטפסים הרפואיים של המתמודדים, ערך בדיקות לחץ דם בכדי להחליט מי כשיר לעבור את הגיבוש. אם אתם מרגישים לא טוב, גם אם רק טיפה, אל תהססו, תיידעו את הרופא ובקשו דחייה. בקשת דחייה לא מהווה בעיה ולא פוגעת בסיכויים שלכם לעבור בגיבוש הבא. 

קבלת הפנים שחיכתה לנו בבסיס הייתה מלחיצה, מייד עם רדתנו מהאוטובוס התחילו לצעוק ולהנחית עלינו פקודות: לעמוד בתור לפקידה, למלא טפסים, לקבל ציוד ועוד. המון לחץ בהתארגנות. ולאחריה, (עוד לפני תחילת הגיבוש) קיבלנו ארוחת צהרים – מנות קרב. טונה, לחם, שוקולד משומר, ועוד כמה שטויות. מרגע זה, הקפידו לאכולולאכול טוב! האוכל יספק לכם את האנרגיה לה תזדקקו במהלך הגיבוש. זמן ארוחת הצהרים ארוכה באופן יחסי ומאפשרת לאכול בנחת ובצורה טובה. 

עם סיום ארוחת הצהרים חולקנו למחלקות ולכיתות. (בכל מחלקה שלוש כיתות, כל כיתה מונה 12-16 מועמדים).החלוקה מתבצעת באופן אקראי, תוך הקפדה על כך שאף אחד לא מכיר אף אחד. ככה שאם הגעתם עם חבר או מכר – תופרדו מייד עם החלוקה לכיתות.

הגיבוש מתחיל: לאחר החלוקה קיבלה כל כיתה שני מ"כים שמרגע זה ליוו אותנו לאורך כל הגיבוש. המ"כים הם גם הגורם שמכריע בסופו של דבר מי מהמועמדים יעבור את הגיבוש ומי לא. כל מועמד קיבל פתק עם שמו ומאותו הרגע כל דבר שעשינו, אפילו הקטן ביותר נרשם במחברת. לאחר תדריך רפואי יצאנו בהליכה לכיוון גבעת הגיבוש המפורסמת כל כך. על הגבעה פגשנו את המפקד הסמל.

ככלל ישנן כמה דמויות מפתח שמרגע תחילת הגיבוש חשוב מאוד להכיר: המ"כים, המפקד הסמל, מפקד המחלקה ורס"פ.

למפקד הסמל תפקיד קשוח במיוחד מהר מאוד הפך לשנוא על כולנו, אבל באותה נשימה למדנו להעריך אותו מאוד. הוא זה  שגרם לנו לאכול אבק רב בשכיבות שמיכה ובתיזוזים, ודאג לספר לנו סיפורים מייאשים על מה שעוד מצפה לנו ולהתגעגע לאמא ולבית. אבל הוא גם זה שדאג לנו שיהיה לנו את הציוד הנדרש לפני המשימות, שנאכל ונשתה כמו שצריך, ונקבל את התנאים הבסיסיים להם הזדקקנו במהלך הגיבוש כולו.

 הלילה הראשון: הלכנו לישון במתחם האוהלים, עדיין עם כוחות ואנרגיות שהבאנו מהבית ובלבוש אזרחי (חל איסור מוחלט ללכת לישון עם המדים). פתאום, באמצע הלילה נשמעו סירנות מחרישות אוזניים – הקפצה!

בחוץ, המ"כים רשמו את סדר ההגעה שלנו. חשוב שתדאגו לסדר את המדים שלכם יפה לפני השינה. ככל שתהיו מסודרים יותר, ככה יהיה קל לכם להתלבש בזריזות בהקפצות ובהשכמות, להתארגן בזריזות ולהימנע מהתמהמהות בתוך האוהל.   לאחר סדרת תיזוזים  חזרנו לישון. לא עבר זמן רב ושוב התעוררנו לקולות הסירנות – הקפצה שנייה, זה השלב שבו התחלנו להכיר  אזורים נוספים במתחם הגיבוש. אחד מהם הוא הר הזחילות. אזור זחילות שכולו בשיפוע – הזחילה כמובן תמיד בעליה (סדר ההגעה נרשם במחברת). בסיום ההקפצה שוב, חזרנו לישון.

חשוב שתדעו – מטרת הגיבוש אינה לבחון את היכולת הפיזית של המתמודדים. רמת הכושר הגופני שנדרשת לביצוע המשימות היא בסיסית למדי. החוסן הנפשי שלכם הוא הדבר החשוב והוא זה שנמדד במהלך הגיבוש כולו. לכן, ינסו לשבור אתכם בכך שיזחילו אתכם פעם אחר פעם. המטרה היא לראות מי ישבר ומי ימשיך למרות הקושי. טייסים נדרשים לכישורים נפשיים וחשיבתיים מיוחדי וזוהי בדיוק מטרתו של הגיבוש.

את היום השני פתחנו בהקפצה שלישית. השמש עדיין לא עלתה ובקושי יש אור אבל זהו בוקרו של היום השני לגיבוש. את היום אנחנו מתחילים במפגש עם המפקד הסמל, שידאג שכולנו נאכל ונשתה ושלכל מועמד יש את הציוד הנדרש להמשך היום. עם סיום הארוחה וההתארגנות פנתה כל כיתה עם מפקדיה לאזורים שונים בגבעת הגיבוש. הגבעה מחולקת לאזורים ובכל אזור מתבצעת משימה אחרת. במשך היום כולו עברנו ממשימה למשימה.

הלילה השני היה ללא ספק הקשה ביותר בכל הגיבוש. מספר ההקפצות בלילה הזה היה לא הגיוני וסופו לא נראה באופק. למיטות נשלחנו בסביבות השעה 20:00. עוד בטרם הספיקו כולם להירדם, כ 20 דקות לאחר כיבוי האורות – הקפצה ראשונה. המפקד הסמל מקפיץ אותנו ועורך בדיקת ציוד. מהר למדי שוחררנו בחזרה לישון (בתוכנו אנחנו מבינים שזו לא הקפצה ראשונה ללילה זה).שעתיים שינה והקפצה נוספת. הסגל כולו מגיע למתחם האוהלים. כולם לוקחים את הציוד הכבד  ויוצאים להליכה לילית. ההליכה בקצב מהיר, המרחק כמה ק"מ. בסיום ההליכה קיבלנו כמה משימות אישיות.

בערך 20 דקות לאחר שחזרנו לישון – הקפצה שלישית. הפעם הליכה רצינית לכיוון אזור גבעת הגיבוש. וחזרה לישון.

שוב שעתיים שינה והקפצה רביעית. – קיבלנו משימה לילית לסחוב שקי חול מספר פעמים רב.

שימו לב – הלילה הזה יתיש אתכם מאוד. אל תנסו לעשות את המשימות מהר מהר. זה בסדר גמור לבצען לאט יותר. מה שחשוב זו ההבנה של המשימות וההוראות והמוטיבציה להצליח למרות הקושי. הגיבוש לא נועד לבדיקת הכושר אלא את יכולת החשיבה שלכם והעמידה בתנאי לחץ וקושי. אל תנסו לחשוב על סוף הלילה כי הוא ארוך ומחשבה על סופו רק מייאשת. חישבו על היעד – קורס הטייס, חישבו על הביצוע הטוב ביותר של המשימה. רבים מהמועמדים חותמים על ויתור בלילה הזה. כך שלמעשה מי שנשאר בגיבוש אחריו גדלים סיכוייו להיות בין ה 50% שיגיעו לקורס הטייס.

לאחר יום הגיבוש השני המשיך הגיבוש באותה המתכונת. משימות, משימות ומשימות. גם בלילה השלישי והרביעי היו הקפצות ותיזוזים אבל במינון קל יותר. נכון שהגיבוש אורך חמישה ימים מלאים אבל למעשה הוא היה קצר ממה שחשבנו. בבוקרו של היום החמישי ראינו את המפקדים והמ"כים שלנו בפעם האחרונה. הם יצאו לדיונים ולקבלת החלטות לגבי עתידנו במסלול הטייס. הלחץ התחיל לרדת כמות התיזוזים פחתה משמעותית ואנחנו זכינו למקלחת טובה. ולפרישה מוקדמת למיטות.

בבוקר היום השישי לגיבוש, קמנו מוקדם ויצאנו לפרק את גבעת הגיבוש. עם סיום החיסולים עלינו על אזרחי, ארזנו את הציוד האישי ואז הגיע הרגע שלו כולנו חיכינו – התוצאות! שניים מהמ"כים נעמדו מול כולנו והתחילו להקריא – שם והחלטה עבר / לא עבר. המעמד היה מאוד לא פשוט, להרבה מועמדים היה זה סיומו של לחלום.

לאחר קבלת התוצאות וקיום שיחות אישיות עם המפקדים, עלו המועמדים שלא עברו את הגיבוש על אוטובוסים וחזרו הביתה. אנחנו, המועמדים שעברו, נשארנו לשיחה ולאחריה עלינו גם אנחנו על האוטובוסים בדרכנו הביתה.

 עם אילו סוגי משימות נפגשנו במהלך הגיבוש:

טיפים חשובים למשימות באזור האוהלים:

  1. אל תקטעו חבר באמצע הדיבור – זה לא מכבד ונראה רע. המתינו שחבר יסיים את דבריו ואז תגידו את מה שישי לכם להגיד.
  2. דברו רק אם יש לכם משהו חכם ותורם להגיד. אל תהיו שתלטנים ואל תדברו שטויות. במידה ואין לכם משהו חכם ותורם להגיד, נסו לקחת על עצמכם בעדינות את ניהול הדיון " שניה יוסי… הוא נשלב את הרעיון שלך עם הרעיון של יורם…"
  3. פרגנו לחברים שלכם, זה מעיד על בגרות וגם ייתן לכם עוד נקודות בסוציומטרי " שניה, שניה, תקשיבו לאסי, דווקא יש לו רעיון טוב".
  4.  אל תהיו צבועים היו טבעיים ואמתיים – שימו לב שכשאתם מפרגנים אתם עושים את זה ממקום אמיתי ובאמת עוזרים כשצריך במטרה לתרום לפתרון המשימה.

טיפים חשובים להצלחה באזור "מגרש המשחקים":

  1. אמינות – לאורך כל המשימות במגרש המשחקים תתקלו במכשולי אמינות. לדוגמה מועמד שנגע בסרט הצהוב יביא את כל כקבוצה להתחיל את המסלול מהתחלה. המפקדים בוחנים, ובמידה ויראו שמועמד לא דיווח על נגיעה בסרט – באותו רגע המועמד נשרף.
  2. הובלה – אנשים בעלי דעה אישית מזן המנהיגים הם האנשים שיעברו את גיבוש הטייס. חשוב שתראו פעילות ולא תאבדו את המיקוד שלכם. גם לאחר שעות של ניסיונות לעבור משימה, גם כשכולם מותשים ואובדי עצות – מנהיג אמיתי ייקח את המושכות לידיים יראה לאחרים את הדרך ויסחף את כולם אחריו לכן – היו מובילים, היו מנהיגים.
  3. לצלוח את המשימה – המשימות שתקבלו הן משימות קשות – על גבול הבלתי אפשרי. מה שחשוב ומה שבוחנים זה את הדרך שבה אתם פועלים ואת הגישה. חשוב שתגיעו לכל משימה הגישה של לתת הכל ולהצליח אבל קחו בחשבון שגם אם הקבוצה לא תצליח לא על התוצאה אתם נבחנים. לכן תנו מעצמכם את המקסימום בגישה חיובית ובמקסימום עזרה פרגון ומנהיגות.

בסיום התחרות, מוטלת על הקבוצה משימה טריקית לא פחות, על כל המתמודדים לקבל החלטה משותפת ולבחור את המנצח במשימה. גם כאן, מומלץ להלך על הגבול שבין לשכנע למה האוהל שלך הוא הטוב ביותר, לבין להישאר צנוע ומפרגן לחברי הכיתה. לכן, נסו להיות פוליטיקאים. הימנעו מלשבח את עצמכם ופרגנו לחבריכם בעדינות: "לרועי היה אוהל מאוד גבוה, אבל הצורה שבה בנה אסי הייתה איכותית יותר".

טיפים חשובים להצלחה באזור "מגרש המשחקים":

  1. עזרה הדדית – עזרו לאחרים ואחרים יעזרו לכם גם מבלי שתבקשו.
  2.  איחוד כוחות – השתדלו לאחד כוחות. אם יש לכם את חפירה עזרו לחבריכם לחפור בור והיעזרו בציוד של חבריכם על מנת לייצב את האוהל שלכם. ככה תצאו עוזרים ונעזרים זוכרים? קו האמצע.
  3. גישה חיובית – הביטו על החצי המלא של הכוס הן במהלך המשימה והן בסיומה. התייחסות חיובית לחבריכם לכיתה, פרגון ועזרה תקדם אתכם למטרה לשמה הגעתם לגיבוש טייס.

ציוד מומלץ לגיבוש טייס:

 ציוד חובה: שאלון רפואי, חולצות חלקות, בוקסרים צמודים (חשוב מאוד צמודים למניעת שפשפת בגלל כניסת חול), גרביים, נעלי ספורט – זה הציוד איתו תשתמשו במהלך הגיבוש.

 ציוד מומלץ: סט אחד של בגדים נוחים, דאודורנט,  כלי רחצה, ממתקים. – הציוד מומלץ יילקח מכם ביום הראשון ובסיום הגיבוש יוחזרו לכם ואתם תקבלו זמן למקלחת מרענן.

 שימו לב – אין טעם להשקיע כספים מיותרים ברכישת אזיקונים, חוטים ועוד אין אישור להכניס אותם לגיבוש.

 טיפים נוספים שיעזרו לכם לעבור את גיבוש הטייס:

  1. הכנה גופנית בבית – תאמנו לפני הגיבוש אבל אל תחמירו עם עצמכם יותר מידי זכרו גיבוש טיס לא בוחן את היכולות הפיזיות שלכם אלא את המוח שלכם. (אני מכיר אנשים שרצו 2000 בפחות בשבע דקות ולא עברו את הגיבוש ולעומתם כאלו שרצו 2000 במעל תשע דקות ועברו את הגיבוש בהצלחה).
  2. בלילה שלפני הגיבוש – הקפידו ללכת לישון מוקדם ולמרות ההתרגשות הגדולה עשו כל מאמץ לישון היטב ולאגור כוחות להם תזדקקו בששת הימים הבאים.
  3. זכרו – גישתו של חיל האוויר היא שבסופו של תהליך אתם תהיו לבד בשמיים. לכן עליכם ליצור אמון מלא של המערכת בכם. הקפידו על אמינות לאורך כל הגיבוש. אם נדמה לכם שעשיתם משהו אסור תדווחו. לא מעט אנשים נופו מקורס טייס על רקע בעיות אמינות אפילו הקטנות ביותר.
  4. אל ננסו להיות ראשונים – במהלך הגיבוש, אל תנסו להיות ראשונים תמיד. נסו להיות תמיד במקום טוב באמצע. ככה גם תשמרו כוחות להמשך וגם לא יורידו לכם ניקוד על הגעה אחרונים.
  5. התמדה – אל תתפתו לחתום על ויתור. הכל בראש שלכם. היעזרו בחשיבה חיובית וגם כשקשה זכרו שרק החזקים, אלה שמגיע להם באמת להיות טייסים יעברו את הגיבוש.
  6. עזרו לחברים ממקום אמיתי, פשוט כי אתם רואים שקשה להם. לא מתוך ניסיון להעלות את הציון הסוציומטרי שלכם. אם תעזרו לאחרים, אחרים גם יעזרו לכם.
  7. עברתם את הגיבוש? מזל טוב רוצו, ספרו לחברים בגאווה כי מגיע לכם! וזכרו שמחכה לכם קורס של שלוש שנים בדרך לחלום והוא לא פחות מאתגר מהגיבוש שעברתם זה עתה.
  8. לא עברתם? אל תישברו. להגיע לגיבוש טייס זה כבוד בפני עצמו מה שאומר שיש לכם נתונים גבוהים. חפשו יעד חדש בצבא, תתגייסו ליחידה קרבית אחרת לכו לקורס קצינים ותתרמו את כישוריכם לצה"ל בגאווה.  וזכרו, תמיד ניתן להגיש בקשה מחדש לקורס טיס לאחר קורס קצינים.

בהצלחה חברים!