התקשרו עכשיו

אתגר ושמו – מש"קית נפגעים / ורד אליה

המערכת צבאית מאפשרת לכם לעסוק במגוון רחב של תפקידים מרתקים. כמעט כל תפקיד מפגיש את העוסקים בו עם התמודדויות שונות חלקן לא פשוטות. אם זה בתוך היחידות הקרביות ואם בתוך מערכי התמיכה, הבקרה וההדרכה השונים. תפקידן של מש"קיות הנפגעים הוא אולי אחד התפקידים המאתגרים והרגישים ביותר בצה"ל.

ביקשנו מורד, מש"קית נפגעים לשעבר, בת 21 מנהריה, לשתף אותנו בחוויות שלה מהתפקיד. בקשיים ובתחושת השליחות שמלווה את המש"קיות במהלך שירותן הצבאי. וזה מה שסיפרה לנו ורד:

"לפני שישה חודשים השתחררתי מהשירות הכי מיוחד, מרתק, שונה, מעניין, מרגש, מספק,
מעצבן, מרגיז, מחרפן אבל הכי הכי משמעותי!! שרתתי שנתיים בתפקיד מש"קית נפגעים!

בכיתה י"ב, לקראת הגיוס לצבא, פניתי לשירן שלם, האיש המיוחד שהעביר בכל שנה שכבה הבוגרת, שיעורים על הגיוס לצה"ל.

אני לא זוכרת איך עלה הרעיון להגיע לתפקיד מש"קית נפגעים, אבל שירן ידע לקשר אותי מיד לאחותו, ששירתה בתפקיד דומה.

לאחר ששמעתי ממנה קצת פרטים, שלמען האמת, לא ממש הבנתי, וגם לא התאמצתי להבין כי ידעתי שלא משנה על איזה תפקיד יספרו לי, מאוד קשה לתאר למלש"ב, מהו צבא ההגנה לישראל, מה יש בו, איך הוא פועל, למה, כמה, אבל החלטתי שזה מה שאני רוצה לעשות במהלך השירות הצבאי שלי.

באופן אישי לא קיבלתי זימון למיון לתפקיד ולכן החלטתי שאני יוזמת ומגישה מכתב לגורמים שונים. זה לא היה כזה פשוט. בפעם הראשונה, הנחיתו אותי על הקרקע וניסו להסביר לי שאני לא מתאימה אבל פניה לגורם הנכון ובעיקר העובדה שהייתי בטוחה בעצמי, הביא אותם בסופו של דבר להבין עד כמה אני מעוניינת בתפקיד. זומנתי ועברתי ראיון אישי ללא מיון, כיוון שפספסתי את יום המיונים.

אחרי כמה חודשים, התגייסתי לטירונות רובאי 02 בבה"ד 11. זו הטירונות הקלה ביותר (למזלה של עצלנית שכמותי). הטירונות נמשכה כחודש, כולל חגי תשרי, מועדים, שמחות ושבתות. נטו, זה נמשך כשלושה שבועות.

בה"ד 11, הוא בסיס ההדרכה של חיל השלישות. חיל השלישות מורכב מתפקידים מגוונים ושונים ומטרתו בגדול היא לדאוג לפרט. כלומר, לחייל. בין היתר, אתם בטח מכירים את תפקיד "מש"קית ת"ש".

אני יכולה לומר בוודאות שמעבר לכך שהבסיס דוגל במתן הטיפול הטוב ביותר לחייל, מכך גם יוצא שהוא נותן לפקודיו במהלך הטירונות והקורסים את היחס החם, והטוב ביותר שאפשר לתת במסגרת של צבא, מפקדים, זמן ועוד.

סגל המפקדים, מורכב מאנשים שבאישיות שלהם מתאימים לפקד על חיילים שהולכים לטפל בחיילי צה"ל.. את הטירונות עברנו יחד, 32 בנות שהמשיכו יחד לקורס מש"קיות נפגעים.

לרוב, הסגל שמפקד בקורס הוא כזה שעבר את אותו הקורס כחניך ושירת בתפקיד זה בתחילת שירותו הצבאי. עם סיום הקורס, שובצתי לתפקיד מש"קית נפגעים בחיל הלוגיסטיקה.

קצת פרופורציה: בכל צה"ל ישנן כ – 55 מש"קיות נפגעים, זהו מספר קטן מאוד עבור תפקיד גדול כל כך.

התפקיד מאפשר שיבוץ בחטיבות כמו: גולני, גבעתי, צנחנים, נחל, כפיר, או בחילות צה"ל כמו: חיל האיסוף הקרבי, החיל הכללי, חיל המודיעין, חיל השלישות, חיל האוויר, חיל ההנדסה, חיל הלוגיסטיקה, חיל המשטרה הצבאית, חיל הקשר והתקשוב, חיל הרגלים, חיל הרפואה, חיל השריון וחיל התותחנים.

לכל חיל/ חטיבה יש מדור נפגעים אחד שמורכב מקצינות, משקיות ורכזות נפגעים. הכמות כמובן משתנה ממדור למדור.

בחטיבה כמו בחטיבה, למש"קית יש גם תורניות של שבתות, לילות, שמירות ועוד. המש"קיות שמשרתות בחילות, הן אלה שנהנות קצת יותר. בסופו של דבר, התפקיד הינו תפקיד "יומיות", מה שאומר שתהיו כל יום בבית. למרות ששיבוץ מש"קית נפגעים , בחיל הלוגיסטיקה, נחשב שיבוץ לבנות שפיציות, אתן בטח מנחשות שזו לא העדפה הראשונה של כל חיילת.

מהי המהות של התפקיד בעצם? בשנתיים האחרונות ליוויתי חיילים שנפצעו / חלו במצב קל בלבד. למעשה זוהי מהות התפקיד.

"ליווי" חיילים פצועים או חולים משמע, לבקר אותם בבתיהם או בבית החולים, להיות איתם בקשר טלפוני, לדאוג לזכויות שונות המוגדרות כחלק מהתפקיד, לדוגמה מענקים כספיים ותביעות למשרד הביטחון. כל זה במהלך שהותם בבית ועד לרגע שהם חוזרים לבסיס.

חיל הלוגיסטיקה רווי בחולים ופצועים בדרגות שונות ונסיבות שונות. לא מדובר בחיילים שנפגעו משדכן סיכות. מגוון הפציעות רחב מאוד. החל מחיילים שפוגעים בעצמם: כוויות שחיילים עשו לעצמם, או " רק ביקשתי מהחבר לדפוק לי פטיש באצבע כדיי לשבור אותה", התאבדויות ועוד.
ועד למקרים של תאונות במהלך פעילות מבצעית או מלחמה, כמו נגד לוגיסטיקה שנהרג כשסידר אפודים בשטחי כינוס במבצע "צוק איתן" ורימון התפוצץ עליו, שני חיילים שהיו נהגים, ונהרגו בתאונת דרכים שמוגדרת "פיגוע", חיילים שסובלים ממחלות כרוניות שילוו אותם כל החיים, חייל שנפגע ברגל מכלי עצום שנפל עליו והרשימה עוד ארוכה…

התפקיד מאפשר לבנות לפתח את עצמן, לצאת לקצונה, להיות קצינות נפגעים, ללוות משפחות שכולות, להיות בקשר עם אחים שכולים ויתומי צה"ל וללוות אותם החל מהצו הראשון עד השחרור מצה"ל. יש בו המון סיפוק לצד ההתמודדות הלא פשוטה.

במהלך השירות שלכן כמש"קיות נפגעים, תוכלו ליהנות מנופשים שהמדור והצבא עורך למשפחות שכולות, יום כיף בלונה פארק לילדים יתומי צה"ל ואחים שכולים. תוכלו לקחת חלק מטקס ההתייחדות של החייל / החטיבה, להתרגש, לבכות ולחוות דברים שונים שלא תפגשו בשום מקום אחר.

את התפקיד אפשר לקחת לאיזה מקום שבוחרים אני בחרתי את הכיוון שבו ניתנת לי הזדמנות להכיר אנשים, לשמח אימהות, להתחבר להורים שכולים, לכעוס, לצעוק, לקבל "תודה" אמתית מחייל, להעלות חיוך, להתעצבן על הנהג אוטובוס, לנווט בארץ בלי בעיה, להכיר כל מקום, לטייל עם חברים בשבת ולהגיד "הי, פה ביקרתי חייל"…

זה מקום שבו בחרתי לראות את השליחות הגדולה שיש במגע שלי עם הקושי והכאב ובזכות שניתנת לי לתת שם יד ולעזור. כשאתן מגיעות לתפקיד החשוב והמיוחד הזה, אל תפחדו מהשם שלו. נכון שהשם נשמע מפוצץ ומפחיד. וגם אם אתן חושבות שתבכו מול משפחה שכולה או מול אמא של פצוע, לרוב זה לא קורה…

אתן תלמדו להיות חסינות, לפתח הומור שחור, להיות חזקות ולקחת הכל בפרופורציה. התפקיד מורכב מעשיית הרבה מצוות ' לא צריך להיות גאון גדול, צריך פשוט להיות עם לב זהב!

אני מאחלת לכל חיילת בצה"ל תפקיד כזה שיאפשר לה למצות את עצמה, לגלות את האנושיות שבה, תפקיד שבו תוכל ליהנות ממפקדות מדהימות שהן כמו אימהות שניות, חברות מופלאות ופה ושם כמה חיילים שהיא שומרת איתם על קשר גם אחרי שהשתחררה מצה"ל".